Studievejledning

10. Klasse... Dumt?

13. juli 2014 af Savior123 (Slettet)
Hej,

Som nogen nok ved så valgte jeg at tage 10.klasse for at løfte nogle karakter, så jeg i fremtid med nogenlunde sikkerhed kan komme ind på medicinstudiet... Men for et stykke tid siden hørte jeg nogen tale om, at 10. Klasse var for de ikke-egnet elever samt med at det var for mekaniker. For at sige det ligeud så fik jeg er chock. Jeg blev bange for, at det ikke påvirkede min fremtid som med. Studerende?? Derudover spurgte jeg mig selv, om det fandtes læger der havde taget 10. Klasse. Jeg ved ar jeg er en elev der er faglig kompetent og masser af viden, men jeg er bange for at det ikke svækker min viden... Kort sagt så er jeg bange for at det bliver et år med et års pause... Det vil jeg ikke have. Jeg vil have at der skal være masser er lektier så det styrker mine karakter. Det skal ikke forstås at mine karakter ligger på 4 eller 02 men derimod har jeg ikke en eneste 4- tal på mit Karakterblad. Masser er 10- og 7 tal samt fire 12 tal. Jeg ville være super taknemmelig hvis nogen kunne komme med et svar.

PS: skal på STX eller AGS året efter, og vælger linjen "den naturvidenskabelige linje", og som sagt så er der planer om at læse medicin efter gym. tiden ;)

På forhånd tak.

Brugbart svar (1)

Svar #1
13. juli 2014 af cornpop (Slettet)

Bare rolig.. 10. klasse er fint. Jeg tog selv en 10. klasse med udelukkende 12-taller til de afsluttende eksamner og i dag har jeg et snit på 10+ lige før 3.g starter og regner med at komme ind på psykologi næste år.. 
Jeg har dog aldrig fået særlig stor faglig udfordring i folkeskolen, men hvis du føler du skal forbedre nogle fag, er det helt sikkert en fin idé. Og nej, 10. klasse er ikke kun for ikke-uddannelsesparate. 

 


Brugbart svar (0)

Svar #2
13. juli 2014 af MaibritG

Jeg tog i sin tid også i 10.klasse, på trods af, at mit høje gennemsnit fra folkeskolens 9.klasse, da min plan var at tage en HF. At det så ikke lige blev en HF, men IB og en efterfølgende HTX med topkarakterer, er vist en hel anden sag. Ofte vil du se fagligt svage i 10.klasse eller folk, der ikke er blevet erklæret egnet, men du kan dels også møde andre med dit niveau og dels bestemmer du selv om du vil "slacke" den gennem 10.klasse. Du kan også være heldig, at den 10.klasse du skal på, differentierer mellem de elever, der gerne vil i gymnasiet og dem, der gerne vil på teknisk skole.

Du skal ikke være bekymret. Det kan måske også give dig nogle menneskelige og/eller sociale kompetencer, som i mine øjne er langt vigtigere, hvis du vil være læge i fremtiden.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (1)

Svar #3
13. juli 2014 af peter lind

Nu kender jeg dig kun ud fra hvad du selv siger; men rent umiddelbart kan jeg ikke se nogen grund til at du skal tage 10. klasse. Hvorfor ikke gå direkte til gymnasiet ?


Brugbart svar (0)

Svar #4
14. juli 2014 af anonym000

#0

Jeg synes du skal tage den direkte vej, du sparer et år som du kan bruge til at holde et sabbatår efter gymnasiet. For at sige det som det er: 10 kl. er fyldt med slacker... så er det blevet sagt :-)

10 kl. er næppe et sted, hvor du bliver udfordret fagligt. Jeg gik i klasse med en som havde taget 10. kl. Her fik han 12 i både matematik og fysik, i gymnasiet endte han med hhv. 3 og 4 trin ned af karakterskalaen. Niveauet er altså ikke tilfredstillende --> Det er for nemt!

- - -

...............


Brugbart svar (1)

Svar #5
14. juli 2014 af BadBoyBard (Slettet)

Jeg bliver nød til at sige, at jeg må give #4 ret. Tag direkte videre på gym. Det vil koste dig et helt år, hvis du tager 10. klasse -- et år du kunne bruge på et sabatår efter gym.  

Hvis det havde været en idrætsefterskole kunne du måske overveje det, men bare en normal 10.klasse.... hmm, ville ikke selv gøre det. Og det er heller ikke fordi, at du vil få den store faglige udfordring i 10. klasse. Tag direkte i gym, følg med fra start og giv den en skalle. Så skal karakterene nok komme samt drømmestudiet. 


Svar #6
14. juli 2014 af Savior123 (Slettet)

Hej BadBoyBard, og anonym000. Jeg kan ikke nå at skifte igen da det er forsent til tilmeldningen. Nu har jeg valgt en privat 10. klasse hvor man betaler. Derudover har vi linjer som science, astranomi, sundhedsvidenskab og mange andre spændende ting. Jeg vil virkelig have et højt karakter. Mit mål er selvfølgelig at få karakter nok til at læse med. men jeg sætter ikke nogle grænser.

Hej Peter Lind: Jeg valgte 10. klasse da jeg høre, at man kunne forberede sig endnu mere, så jeg kunne ikke se hvorfor jeg ikke skulle blive endnu klogere... Jeg ved at jeg bliver klogere, men vil bare ikke være omkring folk med lav viden eller faglig ukompentent. Nu prøver jeg selvfølgelig ikke at udstråle mig selv for overklasse drengen, men nu hvor vi betaler for at jeg skal være endnu mere stærk, så ønsker jeg bare ikke at være sammen med folk fra "underklassen" mht. til der faglige.

Hej søde Maibritt, tak for motivationen, og nu har jeg set nogle stykker som skal i samme klasse, som jeg selv skal i, og de ser rimelig kloge og flinke ud... Nu kan man jo aldrig dømme ens personlighed via ens udseende. Mange tak.

Hej cornpop. Først og fremmest tillykke med alsutningen af 2.g. Et år tilbage til det sjove begynder. Mht. til 10. klasse så valgte jeg det netop fordi, at formålet var at forbedre nogle enkelte karakter. Som sagt har jeg ingen 4 tal, så det er simpelhen kun de steder jeg har fået 7 og 10 jeg vil have løftet op. Dernæst motiverede min kusine mig til at tage 10. klasse da det var et år til at forbedre ens karakter. Det skal siges at hun idag læser med. på KU og gik ud af 3.g med et snit på 11.8. Hun havde nemlig selv taget 10. klasse. Desværre er hun på ferie, så jeg havde ingen muligheder for at spørge ind til 10. klasse... Heldigvis har man studieportalen som består af nogæe rare of kloge mennesker, der hjælper en i enhver situation :)

Tusind tak skal i have alle sammen! 


Brugbart svar (1)

Svar #7
15. juli 2014 af anonym000

#6

I din situation lyder en privatskole fornuftigt, du får i hvert fald noget faglighed. 

Mht. at læse medicin, gør dig den tjeneste først, at udforske de mange uddannelser, der udbydes på universiteterne inden du tager det endelige valg. Der er mange, der kun kender en håndfuld uddannelser (som fx. medicin og civilingeniør), men der er masser af andre spændende uddannelser som man aldrig hører om !

- - -

...............


Svar #8
15. juli 2014 af Savior123 (Slettet)

#7 Hej. Lægeuddannelsen løber lidt i familens blod, og derudover har jeg undersøgt alle slags mulige videregående uddannelser... Desværre var der ikke nogen der rigtig fik min interesse. Medicin er det eneste jeg er ude efter, da jeg ikke rigtig kan se mig selv som andet. Derudover har jeg siden som 6 årig altid syntes at astronomi og menneskekroppen (Anatomi) har været sindsyg spændende. Nu er mit mål selvfølgelig at blive læge, men efter det så sætter jeg ingen grænser. Dvs at jeg måske efter lægeuddannelswer går efter afd. leder af sygehuset eller noget større. Målet er selvfølgelig at opnå tingene i en ung alder. Jeg er i den grad parat til at kæmpe for det helt store. 

Nu kender jeg en del fra min klasse eller fra andre klasser der ønsker at læse medicin - men de prøver næsten aldrig at opnå det. At slå benene op på bordet samt en kasse sodavand, og film der kan få 3 uger gå som et blæst, er i den grad ikke vejen til et succesfuld medicinuddannelse. Og en del andre vil BARE have viden nok til at kunne komme ind på medicinuddannelsen. Jeg ser studiet som et sted, man kan bygge videre på sin viden. Men mennesker er jo forskellige, og med forskellige mål :)

Mht. privatskolen så tror jeg også at det var den rigtige beslutning. Jeg snakkede en del med min UU-vejleder og kusine, og det endte så med en privatskole. Dog skal jeg til at stå rimelig tidligt op om morgen da det er mere end 36km væk. 

BTW er der nogen der ved hvad man laver inden for linjen "science og sundhed"? 

Endnu engang tak :)


Brugbart svar (1)

Svar #9
15. juli 2014 af anonym000

#8

Ad.: "science og sundhed"

Science er nok et fag-pakke med fagene biologi, kemi, fysik og matematik (som et minimum).

Sundhed indeholder sikkert teorier som idrætsteori (elementær fysologi, energiomsætning, kredsløbet etc.)

- - -

...............


Svar #10
15. juli 2014 af Savior123 (Slettet)

Okay tusind tak^^


Brugbart svar (1)

Svar #11
15. juli 2014 af Ganymedes

#4

Jeg må lige stærkt påpege, at udfordringerne kommer an på, hvor man selv ligger rent fagligt - hvis du har haft et svært år i 9., vil du så sandelig også have det svært i 10.

Desuden afhænger selve skolen også overmådeligt, om man vil opnå faglig udvikling.


Svar #12
15. juli 2014 af Savior123 (Slettet)

Hej Ganymedes,

jeg vil sige at du har ret. Jeg tror heldigvis hellere ikke der er så mange slacker på en privatskole, hvor man betaler for at bygge på sin viden. Derudover som jeg også tilføjede tidligere, så vil jeg helt sikkert udvikle mig fagligt, om det er skolen eller jeg selv der hjælper mig. Men det skal ikke udelukkes at der ikke findes mange slacker i en 10. klasse... Tror heldigvis ikke at der er nogen på privatskolen jeg skal på. Såfald så kæmper jeg videre. Skal på STX elelr AGS næste år, så glæder mig en del til at komme ind og vise mig frem ;) 


Svar #13
15. juli 2014 af Savior123 (Slettet)

#11 Nu kan jeg se at du går i 10. klasse. Er det på en privatskole eller en normal skole? Derudover kan du sige hvordan det er? 


Brugbart svar (0)

Svar #14
15. juli 2014 af Ganymedes

Rent faktisk er jeg slet ikke begyndt endnu, jeg ændrede blot min status, da ferien begyndte :)

Men de sidste 10 år af min skolegang har forgået på den samme privatskole, hvor størstedelen af min vennekreds henholdsvist har gået på 10. årgang. Særligt fordi min klasse var ualmindelig lille. Derfor har jeg "erfaring" på begge områder, altså både selve klassetrinet samt privatskolen.

Ud fra hvad jeg ved, er 10. klasse et år, hvor man får mulighed for at udvikle sig ikke mindst fagligt (og bliver forberedt til gymnasiet osv.), men i høj grad også personligt. Fordi 10. klasse ofte består af elever fra mange forskellige skoler, bliver undervisningen tit tilpasset til den enkelte elev, fordi alle ligger på et forskelligt niveau.

Med hensyn til privatskoler, så er det meget anderledes end en folkeskole. Ofte er der færrere elever og derfor vil man opnå et personligt forhold med både dem fra de mindre klasser og lærerstaben. Mobning og alvorlige drillerier kommer man selvfølgelig ikke uden om, men på privatskoler opdages det hurtigere og der findes en løsning for begge parter.


Svar #15
15. juli 2014 af Savior123 (Slettet)

#14 Nu er jeg ikke typen der kan blive mobbet eller drillet, men har heldigvis snakket med læreren fra privatskolen om sagen, og hun fortalte kort, at der slet ikke har været mobning på deres skole... De tyder godt :) Må man spørge om hvorfor du tager 10. klasse og hvilke fremtidige planer du har? 


Brugbart svar (0)

Svar #16
15. juli 2014 af Ganymedes

Selvfølgelig må du det :) Jeg tager 10. klasse med af den simple årsag, at jeg ønsker at være mere moden, når jeg begynder på STX bagefter og i øvrigt fremme min engelske tale. I den forståelse, at jeg har det svært med at føre en dialog på engelsk, når personen har samme modersmål som jeg selv. Desuden har jeg hørt om flere, der sprang fra gymnasiet, fordi de slet ikke var klar.

Jeg befandt mig i den situation, at jeg først opdagede, hvad "skole" var og betød i 2.-3. klasse. Jeg var ikke klar til at gå i skole før og det betød, at jeg mildt sagt, har måtte knokle røven ud af bukserne, for at nå det niveau, som jeg ligger på idag.

Efter STX vil jeg muligvis holde sabbatår i Nordtyskland (fordi jeg elsker tysk), før jeg læser videre. Jeg drømmer om at blive kiropraktor, fordi jeg selv modtog behandling som lille og jeg ønsker at kunne videregive det. Jeg er helt vild med alternative behandlingsmetoder.


Svar #17
20. juli 2014 af Savior123 (Slettet)

#16 Det lyder spændende. Jeg tog 10. mere for at gøre mig parat til med. studiet, og fordi at man får chancen til at blive endnu klogere ;)


Brugbart svar (0)

Svar #18
20. juli 2014 af Narkcab

Mit indtryk af 10.klasse, du lærer ikke noget, måske får du gode minder og spændende oplevelser. Med de karaktere du har, måske lærer du rigtig LIDT, som du kunne lære meget på 1.G.


10.klasse er for to typer, dem som ikke har karaktere nok og dem som ville hygge sig/holde pause inden de starter på gym. Du lærer rigtig lidt, det en slags gennemgang af 9.klasse + rigtig lidt ekstra!

Jeg havde selv valgt 10.klasse, og ærligt det blev et rigtigt hyggeligt år! :-)


Svar #19
21. juli 2014 af Savior123 (Slettet)

Jeg tror nu, at det vil blive en del anderledes på en privatskole, og derudover så har vi en del ekstra fag som fx. Science og sundhed som jeg også har valgt. Jeg er glad for at jeg ikke tog en normal 10.klasse, da jeg hverken er en festabe eller faglig svag. Som sagt så fik jeg en del motivation af min kusine som også havde taget en privat 10.klasse, og hvor hun i dag læser med. På KU. Jeg kæmper da bare videre ;)

Skriv et svar til: 10. Klasse... Dumt?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.