Matematik

Væksttyper

14. juli 2014 af TerryKanrekhaHugens (Slettet) - Niveau: B-niveau

Vækstyper 

Kender I nogen hjem sider der kan forklar om vækstyper ? (kunne ikke finde det i frividen.dk) 
eller et hjem side hvor man kan test sig sekv i vækstype ? 

eller bar generalt matematik ? 

Tak i for vejen 


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. juli 2014 af peter lind

I gymnasiet er der tale om 3 væksttyper lineær, potentiel og eksponentiel, så søg i stedet efter lineære funktioner, potenns funktioner og ekspotentielle funktioner. Det står sikker også i din bog


Svar #2
14. juli 2014 af TerryKanrekhaHugens (Slettet)

Jeg har svært med læse forståelse , tænkte på om hvis der noget hjemside der kan give de 3 forskellige væksttyper eller evt. et sted hvor jeg kan øve mig fra basisk (som test)  , da det har vært ret svært for mig til, at forstå det- så vil lige prøve en anden metode, end kun læs i en bog hvor jeg forstå ingenting :/ 


Brugbart svar (1)

Svar #3
14. juli 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Hvis du forstår engelsk så prøv KhanAcademy. Der får du nogle finde forklaringer.

www.khanacademy.org -> gå til learn -> gå til Matk -> gå til Precalculus -> gå til "Linear equations" og tag den derfra. 

Hvis du ikke kan forstå den danske læsning og ikke forstår engelsk så er enten en privatlærer eller lemfældig videokigning på Youtube nok vejen frem.


Brugbart svar (0)

Svar #4
14. juli 2014 af BadBoyBard (Slettet)

Kanrekha,

I gym vil du beskæftige dig med fire forskellige typer funktioner. 

i. Linear funktioner: y = b+a\cdot x

ii. Polynomier: a + ax + ax2 + ... + axn

iii. Potensfunktioner: y=b\cdot x^a

iv. Exponentialfunktioner: y=b\cdot a^x

Så længde du kender deres forskrifter og ved, hvordan man skal finde deres forskrifter ved at kende to punkter som funktionen går igennem eller kan lave regression med dem, så skulle du gerne klare dig godt til eksamen. Det er de eneste væksttyper, du vil beskæftige dig med.

I nogle tilfælde kan du godt beskæftige dig med logistisk vækst. De har den generalle funktionsforskrift: 

y=b^x <=> x=logb(y)

Disse beskriver især udviklinger i befolkningen, da de generalt har en grænseværdi. 

Gør dette tingene mere overskulige? Skriv, hvis der er mere. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
14. juli 2014 af mathon

logistisk vækst:
                                       \frac{\mathrm{d} y}{\mathrm{d} x}=a\cdot y\cdot \left ( M-y \right )\; \; \; \; \; \; \; a,y>0 \; \; \; \; \; y<M           

                                       y=\frac{M}{1+C\cdot e^{-aMx}}


Brugbart svar (0)

Svar #6
15. juli 2014 af BadBoyBard (Slettet)

Rettelse: Det er den forskrift #5 beskriver, du skal bruge for logistisk vækst. Er stadig ny her på siden, og jeg må have fået det forkerte output ud af LaTex.. Og tak til mathon for hans input. 


Brugbart svar (0)

Svar #7
19. juli 2014 af mathon

#5 i detaljer

Vedhæftet fil:Logistisk vækst_2.docx

Skriv et svar til: Væksttyper

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.