Generelt

Løn og skat - spørgsmål

17. juli 2014 af Haider7

Hej 

Jeg har et spørgsmål vedr løn og skat. Det er sådan at jeg skal have en bolig og i den sammenhæng kigger de på lønnen. Da jeg ikke har fuldtid, men deltidsarbejde, kender jeg en der arbejder i en virksomhed, som kan lave 3 måneders løn papir til mig, men siger så  at jeg bliver nødt til at betale ca nogle tusinde kr pr måned i de 3 mdr. Hvordan hænger det sammen? Jeg får jo ikke udbetalt pengene eller noget?


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. juli 2014 af peter lind

Det lyder som en der vil fuppe dig


Svar #2
17. juli 2014 af Haider7

Vedkommende siger at han vil lave lønpapirernemig for 3 mdr men at jeg så skal betale skat for de 3 mdr. Det giver ik mening.

Brugbart svar (0)

Svar #3
17. juli 2014 af Ganymedes

Du kan eventuelt ringe/skrive ind til Skat?


Brugbart svar (0)

Svar #4
17. juli 2014 af BadBoyBard (Slettet)

Haider,

Vil personen, der laver papierene til dig give dig penge eller ej? Hvis ikke, så giver det jo ikke mening for dig, at skulle betale skat, da du mere eller mindre betaler penge (mange penge) for at kunne få nogle ligegyldige papier for ikke at tale om at dette kan med straffelovens øjne også ses som forfalskning. 

Kan du ikke få din nuværende arbejdsgiver, du arbejder deltid hos til at lave nogle lønseddeler? De fleste boliger vil bare se, at du har noget indkomst samt SU. De vil bare se beviser for, at du kan betale husleje. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
18. juli 2014 af Dulugtergrimt

Du skal vel svare skat af den indtægt som de forfalskede lønsedler angiver... Hvis Skat får nys om at du har modtaget 3 måneders løn uden at have betalt skat, så klapper fælden.

Jeg ville ikke gøre det. Jeg ser heller ingen grund til det.

Svar #6
18. juli 2014 af Haider7

Hvorfor skal jeg betale skat?

1) I lønsedlen står der hvad man har tjent og hvor meget der bliver trukket i skat, så man ender op med nettoudbetalingen der udbetales på ens konto. Når skatten allerede her er trukket fra ens indtægt, hvorfor skal man så betale skat igen?

2) Jeg får ikke udbetalt pengene, men vil blot blive registreret som en ansat der får løn. Når jeg ikke får udbetalt pengene hvorfor skal jeg da betale skat. Havde jeg nu også fået pengene udbetalt på min konto (nettolønnen) hvorfor skulle jeg så betale skat igen, da skatten jo allerede er blevet trukket fra bruttolønnen, som altså giver nettolønnen jeg får udbetalt og som fremgår af lønseddlen?


Brugbart svar (0)

Svar #7
18. juli 2014 af Dulugtergrimt

Du skal betale skat af det du tjener. Får du pludseligt et stykke papir i hånden, forfalsket eller ej, der siger at du har tjent x antal tusinde kroner, og Skat ser det papir men ikke kan finde denne skatteindbetaling i systemet, så må fælden da klappe? Jeg tror ikke skats eneste kontrol er de flade stykker papir man får ind ad døren hver måned.


Brugbart svar (0)

Svar #8
18. juli 2014 af Dulugtergrimt

Og hvis ikke du skal betale skat kan du vel blive anklaget for forfalskning, som reelt er det du udøver. Jeg ser ikke noget form for win i situationen.

Brugbart svar (0)

Svar #9
18. juli 2014 af BadBoyBard (Slettet)

#6: Jeg forstår stadig ikke, hvad du skal bruge papierne til? Hvis du har deltidsarbejde, er det mere end rigligt til at kunne leje en lejlighed. 

Og hvis du registeres som lønmodtager, men du rent faktsisk ikke får noget udbetalt i din konto, selvom der står i dine papier, at du får løn og du betaler SKAT af denne loøn, så kan dette godt være en strafbar handling. Skat vil også registrere dig som lønmodtager, og hvis de ser, at du ikke betaler noget til dem, så er det der du bliver busted. 

Er det ham, der laver lønseddeler, der vil bruge dit skattekort, så vedkommende betaler mindre i SKAT (hvis han på nuværende tidspunkt betaler topskat)? I det tilfælde vil personen prøve at udnytte dig. 

Bare rolig, "Honor among thieves" er mit motto, så vil ikke være en stikker, men hvis du vil lave forfalskning, så sørg i det mindste for, at SKAT ikke har nogen måde at buste dig på. ;-) 


Skriv et svar til: Løn og skat - spørgsmål

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.