Studievejledning

GSK-hold matematik b-a

19. juli 2014 af Lisamuffin (Slettet)

Hejsa

Jeg har lige afsluttet en HHX med matematik på b-niveau. Nu skal jeg til at supplere matematik a på gsk, og det hold jeg kigger på er på er et gsk hold på et almindelig STX gymnasium. Jeg er bare blevet lidt nervøs for det, da pensum på HHX er anderledes fra pensum på STX. Vi har b.la. ikke geometri som en del af pensummet på HHX længere, men det er en del af b-niveau pensum på STX. Så jeg vil vel kunne risikere at komme op i geometri, når jeg supplere Mat A, selvom jeg aldrig har haft undervisning i det... Er der nogen,der ved om der bliver taget hensyn til elever fra HHX, som ikke har haft det samme pensum som eleverne fra STX? Eller er der nogen, der har prøvet noget lignende? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. juli 2014 af RachaelN (Slettet)

Ikke umiddelbart. Når man tager et GS-kursus, så er der jo tale om komprimerede forløb, så der er rigeligt at tage fat i og knap så meget tid. Fokus vil være A-niveau, men der er jo altid tid og mulighed for at stille spørgsmål til de ting, man ikke forstår. Mange lærere starter også ud med et repetitionsforløb. Jeg tror ikke, du skal være så bekymret :-) Men ellers kunne det jo være en idé lige at låne en C- og B-bog til STX matematik. Undervisningsplanen man følger er jo til STX. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
19. juli 2014 af preity1610 (Slettet)

Du kommer også op i C og B niveau stof selvom du har A niveau. Og der bliver ikke kun sat fokus på A niveauet til eksamen. Der skal være eksamensspørgsmåle i ALT. Går nemlig selv på GSK MAT A sommersuplering nu. Der er også nogen der sidder i samme situation som dig der kommer fra HHX. Først sagde læreren at han ikke vil tage geometri med pga de få elever der ikke havde haft det, men nu er det taget med alligevel da andet ikke kunne lade sig gør. Men prøv at spørge din lærer om han ikke kan gør noget alternativt til dig. 


Svar #3
20. juli 2014 af Lisamuffin (Slettet)

Okay, mange tak for svarene begge to :) Jeg har egentlig også overvejet at supplere matematik A på Niels Brock i stedet, da jeg mener at de følger HHX pensum. Det er bare lidt ærgeligt, da jeg også skal supplere kemi 0-B, som ikke tilbydes på Niels Brock. Så skal jeg tage frem og tilbage mellem to skoler... Er der nogen, der kender til andre gsk steder på Sjælland, der underviser i HHX pensum?
Jeg ved godt, at det nok ikke er helt umuligt at læse op på geometri, men jeg er nok lidt for meget kontrolfreak til bare at tage det som det kommer, så jeg føler mig lidt mere tryg ved det pensum jeg kender :)


Brugbart svar (0)

Svar #4
20. juli 2014 af Jerslev

#3: gsk følger Hf bekendtgørelse, da fagene tages som enkeltfag. Som udgangspunkt er det stx reglerne.

Supplering I fysik B-A har samme problem som du nævner, blot med htx elever. Her er det elevernes eget ansvar at få læst op på det, som de mangler. Husk, at der til skriftlig eksamen stilles opgaver i hele pensum fra C-A .
- - -

mvh

Jerslev


Svar #5
20. juli 2014 af Lisamuffin (Slettet)

Er det rigtigt? Det var jeg slet ikke klar over... Men jeg synes dog, når jeg læser undervisningsbeskrivelsen for matematik A-kurset på Niels Brock, at det ser ud til at pensum er meget lig det, jeg blev undervist i på HHX. Der er i hvert fald ikke noget på deres pensumlister, jeg ikke kender :-)

Brugbart svar (0)

Svar #6
21. juli 2014 af PSXL

#5 Jeg gik selv på et GS-hold på Niels Brock mat B-A, hvor læreren selv sagde, at det var HHX-pensum. Vi havde endda HHX-bøger. Det var også et problem for mig, da jeg er STX student. Der var også andre på holdet, som troede, at GSK-undervisningen var uafhængig af undervisningsstedet, dvs. flere elever vidste ikke, at det var et HHX-hold. Jeg fortryder egentligt, at jeg ikke ringede GSK op for at høre, om jeg kunne komme på et STX-hold.


Skriv et svar til: GSK-hold matematik b-a

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.