Eksamensforberedelse

studie hjælp

20. juli 2014 af sugarchock - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg ville altid gerne studere Jura, men mit gennemsnit er desværre for lavt.

Nu har jeg fundet ud af at jeg eventuel kunne tage min bachelor i HA Jura, og derefter skifte over til det almindelige jura studie. Nogle der har forstand på om det kan lade sig gøre? 

For at kunne komme ind på HA jura skal man have bestået matematik B.

Jeg dumpede den skriftlige eksamen, og fik 00. Jeg fik 4 i mundtlig årskarakter, ingen mundtlig eksamen.

Har jeg nu dumpet eller bestået Mat B? 


Brugbart svar (1)

Svar #1
20. juli 2014 af Narkcab

Du har dumpet skriftlige matematik. Hvis du fik 02 havde du bestået det.

Du kunne evt. læse matematik om igen på VUC?


Brugbart svar (0)

Svar #2
21. juli 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Der kan jo være flere grunde til at du ikke klarer dig i matematik, men jeg ville tænke to gange før HA af en hvilken som helst art, hvis du har svært ved det og ikke bare har været doven eller presset. Matematik er ikke det primære på HA(Jur) men du alligevel vil få en svær tid hvis du ikke kan klare B i gymnasiet, da der er en del kvantitativ analyse, statistik, optimeringsanalyser med differentialregning etc som obligatoriske elementer på alle HA-grene.

Du kan godt tage HA(Jur) og senere tage en overbygning så du bliver berettiget til at kalde dig jurist, men det er en meget lang og besværlig omvej som egentlig ikke kan betale sig overhovedet.

Du har jo også muligheden for at tage hele din Cand.mer.jur og så tage trainee-forløb i et af de store huse, hvor du får en utroligt fed løn (starter på 35.000 og ender på cirka 45.000) i tre års trainee-forløb. Det er en spændende måde at gøre det på, fordi du får et tæt kontakt med erhvervslivet og samtidig får lov at anvende juraen på et felt hvor der sker en hel masse. At være erhvervsjurist er mindst lige så spændende som at være ordinær jurist efter min mening. Det eneste er, at du på den måde ikke kommer til at kalde dig advokat, men jurist. Men de bliver mere og mere eftertragtede, da jurister med stærk økonomisk sans kan være et virkelig vigtigt bindeled for alle afdelinger af virksomheden, og særligt kan de være nogle særdeles kompetente rådgivere på bestyrelsesniveau.

Bare så du ikke tænker at HA(Jur) er det næstbedste, for erhvervslivet er så småt begyndt at se uddannelsens værdi.

Du kan jo læse om det her


Brugbart svar (0)

Svar #3
09. august 2014 af Savior123 (Slettet)

Som #1 også siger så kan du tage de manglende eller ikke bestående fag om VUC. Nu kan jeg personligt ikke se, hvor meget man kommer til at bruge matematik inden for jurastudiet. 00 i Matematik er reletivt lavt.


Brugbart svar (0)

Svar #4
09. august 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

"00 i matematik er relativt lavt"

...

Hell yeah !


Brugbart svar (0)

Svar #5
09. august 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Savior123: 

Vedkommende kan ikke tage sine fag om via VUC når der ligger en fuld eksamen allerede.

Nu må du lige styre dig. Du giver så mange dårlige råd. Det er jo helt vildt.


Brugbart svar (1)

Svar #6
09. august 2014 af MaibritG

#5, Potentielt kan trådstarter tage matematik B om igen på VUC (HF-enkeltfag) ift. en kvote 2-ansøgning til Jura-studiet eller som et "bevis" for at matematik B er bestået ift. at imødekomme de specifikke adgangskrav for Jura. Det vil dog ingen betydning have for trådstarters gennemsnit fra gymnasiet, der forbliver det samme.
 

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (0)

Svar #7
09. august 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Hvilket er det jeg skrev. 


Skriv et svar til: studie hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.