Studievalg og videregående studie

Fysik: AU, KU eller SDU?

20. juli 2014 af DH95 (Slettet)

Hej. Jeg overvejer at læse fysik (fra 2015, så jeg har god tid til at beslutte mig), men jeg er i tvivl om hvor. AAU og RUC blev hurtigt sorteret fra, men jeg undrer mig nu om, hvorvidt der er store forskelle på studiet på de andre tre universiteter.

Aarhus er det oplagte valg, da jeg er fra Viborg-området, og jeg har nærmest kun hørt godt om universitetet og byen.

SDU er ret interessant. Jeg har hørt gode ting om deres naturvidenskabelige intro-år, og jeg tror også, jeg ville synes godt om, at studiet er ret lille i forhold til AU og KU. At Odense så er en lidt mindre by, tror jeg ikke, at jeg ville have noget imod. Ud fra studieordningen er jeg dog bange for, at matematikken (og især den matematiske formalisme, som jeg er ret glad for) går lidt tabt.

København er jeg lidt i tvivl om, da boligsituationen er relativt grel ud (både ift. pris og ventetid), så medmindre nogen kan overbevise mig om andet, er det nok ikke en mulighed.

Hvis der er nogen, der har viden om eller erfaring med fysikstudiet på universiteterne, ville jeg sætte pris på et godt råd.


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. juli 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

Hej,

det kunne være interresant at høre hvorfor du dog har valgt AAU fra? Er det gruppearbejdet der "truer"?

Da du jo har god tid, kan du jo prøve studiepraktik http://www.studiepraktik.aau.dk/ eller Studerende for en dag http://www.aau.dk/uddannelser/studievejledning/studiets-vejledere/ (kontakt studiet studievejleder).

Nogle at de positive ting du ser ved SDU, finder mange hos AAU. Desuden er leveomkostningerne mindre i Aalborg end i Københavnsområdet. Og Aalborg er næsten lige så tæt på Viborg som Århus.

Hilsen Lars


Brugbart svar (0)

Svar #2
12. august 2014 af fallingred (Slettet)

Du skal ikke være bange for at der bliver tabt noget ved den matematiske del på SDU. 

Har gået der 1.5 år og kan kun sige godt om. Især hvis du interesserer dig for høj-energi fysik, CP3 har hjemme på SDU der er en af de førende teoretiske centre inden for HEP. 

Kan desværre ikke udtale mig om KU eller AU.


Skriv et svar til: Fysik: AU, KU eller SDU?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.