Kemi

Skriv reaktionsskema for fire halvcellereaktioner fra Latimer diagram

21. juli 2014 af bbdk - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg får oplyst et latimerdiagram for metallet M og dets forbindelser i basisk opløsning;

 +6                                      +5                              +3                                 +2                                0

MO42-(aq)      \rightarrow                 MO43-(aq)      \rightarrow        MO(OH)(s)        \rightarrow       M(OH)2(s)         \rightarrow     M(s)

                    0.25V                                    0.55V                           0.42V                          -0.89V

Her bliver jeg så bedt om at opskrive reaktionsskemaer for de fire halvcellereaktioner i diagrammet. Det er lang tid siden jeg har kigget på halvcellereaktioner, så jeg er i tvivl om det er korrekt bare at tilføje den manglende elektron for den første reaktion, altså;

MO42-(aq) + e-    \rightarrow    MO43-(aq)

Et andet spørgsmål. MO43-(aq) disproportionerer siden summen af reduktions- og oxidationspotentialet er positivt, ikke sandt?


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. juli 2014 af Heptan

Jeg er enig i den første halvcellereaktion.

Hvis du taler om 0,55 V, så er dette vel kun reduktionspotentialet der er angivet. Jeg kan ikke helt følge dig?


Svar #2
29. juli 2014 af bbdk

Tak. Jeg har fået styr på det siden jeg stillede spørgsmålet.

Svaret på mit andet spørgsmål var ja. Der er disproportionering når summen af reduktions- og oxidationspotentialet er positivt. Oxidationspotentialet fremgår indirekte, da det er det omvendte af reduktionspotentialet. Altså er summen af potentialerne for MO43-(aq) = 0,55V + (-0,25V) = 0,30V. Positivt.


Skriv et svar til: Skriv reaktionsskema for fire halvcellereaktioner fra Latimer diagram

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.