Fysik

statik (ligevægt, snit)

27. juli 2014 af studieportalen0 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

jeg har en opgave, som jeg er i tvivl. opgaven er vedhæftet. jeg har ikke svært ved at beregne reaktionerne og har beregnet dem: 

Rah = 0 

Rav = P + L q

Ma = (- q L2 ) / 2 - P L 

for at bestemme bøjende moment langs bjælken, skal jeg snitte. 

i løsningen snittes hvor jeg har markeret med rødt linje i det vedhæftede og højre del af bjælken betragtes (den side af den røde linje, hvor P er). 

mit spørgsmål er, at hvis jeg i stedet betragter den venstre side, hvor de tre reaktioner er med, så får jeg andre udtryk for snitkræfterne, V og M, end det som er i opgaveløsningen. men bør de ikke være ens, om jeg betragter højre eller venstre del? 

Vedhæftet fil: Udklip.PNG

Brugbart svar (1)

Svar #1
28. juli 2014 af hesch (Slettet)

#0:  Jeg er ikke heeelt inde i det med nedbøjninger, men jeg forstår ikke, at du betragter venstre eller højre del af bjælken.

Du skal vel i snittet opstille en ligevægtsligning, i form af:

Mvenstre + Mhøjre = 0

Hvis dette ikke gælder, vil bjælken jo begynde at rotere omkring snittet !

Så i denne ligning betragtes både venstre og højre del af bjælken.

Eller ??
 


Svar #2
30. juli 2014 af studieportalen0 (Slettet)

det er rigtigt at der skal være ligevægt i bjælken, men jeg skal indlægge et snit i bjælken for at finde bøjningsmoment langs bjælken. i dette snit skal ligevægt betingelser være opfyldt. 

når der snittes, betragtes en enten den ene eller den anden side af dette tænkt snit.

jeg vedhæfter model-besvarelsen til opgaven. 

Vedhæftet fil:Del 1.PNG

Brugbart svar (1)

Svar #3
30. juli 2014 af hesch (Slettet)

#2:  Der er lidt problemer med fortegn i din beregning: M(x).

Snittet, x=0, har du placeret i bjælkens venstre ende.

Prøv at "vende" x-aksen, så x=0 er placeret i højre ende.

Som fortegnene ser ud i din opstilling, bliver summen af momenterne i indspændingen:

M(x) + MA = -q*x2/2 - P*x  -  q*L2/2 - P*L

Indsætter du x=L i denne ligning, får du ikke M(x) + MA = 0 , som du burde.

Skal nok kigge på det, skal et ærinde.


Svar #4
30. juli 2014 af studieportalen0 (Slettet)

besvarelsen i #2 bør være korrekt, da det er model-besvarelse fra forelæseren. men det er før set fejl i model-besvarelser. 


Brugbart svar (1)

Svar #5
31. juli 2014 af hesch (Slettet)

#4:  Du lærer intet af, at tilpasse din besvarelse forelæserens, hvis du ikke sagligt kan argumentere for din besvarelse. Din forelæser kan have lavet en fejl, og det kan jeg også. Men ligningen:

M(x) + MA = 0

skal passe i højre ende af bjælken, ligegyldigt hvilke fortegnskonventioner man anvender. Ellers roterer bjælken i indspændingen. Så vend fx den x-akse, få ændret fortegnene, så ligningen stemmer. Aflever besvarelsen og få den rettet. Så kan du lære det, i en ikke eksamenssituation.

Jeg mener: Der kommer andre og sværere opgaver end denne. Benyt lejligheden, til at få disse fortegn sat på plads nu, og ikke til eksamen.

Når M(x) er bestemt, finder du nedbøjningen ved at integrere en gang eller to. Skal nok kigge på det og sætte mig ind i det, til den tid.


Svar #6
31. juli 2014 af studieportalen0 (Slettet)

jeg behøver ikke hjælp til at integrere bjælkensdifferentialligning til at finde nedbøjningen w(x), den del har jeg styr på. 

det er det med snitkræfterne som driller lidt. 

jeg har forsøgt at løse det og vedhæfter det her, kan du se det igennem? kan du uddybe at Ma + Mx = 0, skal det nødvendigvis være det? er det ikke at moment omkring et vilkårligt punkt i bjælken (hvor hele bjælken betragtes, dvs. alle kræfter og reaktioner indgår) skal være lig nul? 


Skriv et svar til: statik (ligevægt, snit)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.