Kemi

strukturformel

28. juli 2014 af juiko (Slettet) - Niveau: C-niveau
Et stof har flg strukturgormel: Ch2=chch(streg ned ch3)ch2ch2ch3.

Tegn en struktformel hvor alle bindinger er vist.

Hvordan? Ved jeg hvornår.det.er..enkelt, dobbelt osv?

Redegør for rumlig opbyging
??

Brugbart svar (0)

Svar #1
28. juli 2014 af BadBoyBard (Slettet)

Kig lige i din bog igennem igen. Den formel du har kan ikke lade sig gøre. Er du sikker på, at din formel ikke ligner mere noget i stilen af: 

CH= CH - CH- CH- CH2 - CH2 - CH3

Din formel kan ikke lade sig gøre, da der er 1 binding for lidt i tredje C-atom (fra venstre mod højre) og en binding  for meget i 4. C-atom (den, du angiver som "streg ned ch3").

Eller er det en methyl-gruppe, du mener med "streg ned"? Hvis dette er tilfældet, så kan molekylet godt lade sig gøre. 

Bard


Brugbart svar (0)

Svar #2
28. juli 2014 af BadBoyBard (Slettet)

Part deux: Hvis det var en methyl-gruppe, du mente med "streg ned CH3", så er ser molekylet ud som det vedhæftet fil viser. 

http://www.scbt.com/datasheet-231819-3-methyl-1-hexene.html

Og det er molekylet: 3-Methyl-1-hexene, du har at gøre med. 

Du vil oftest kunne illusionere eller visualisere den rumlige opbygning. Se lige i din bog, hvad de kalder de diverse rumelige opbygninger for. 

Håber dette hjælper.

Bard 


Svar #3
28. juli 2014 af juiko (Slettet)

Hej, tak for svaret.

Er ikke sikker paa om jeg har forst[et det rigtigt. Det molekyle her har i hvert fald C7H14. Men det ser altsaa[dan ud>  CH2 = CHCHCH2CH2CH3, med en enkeltbinding ned til CH3. Ved ikke hvad en methylgruppe er

                                CH3

Jeg skal da tegne en strkturformel hvor alle bindinger er vist, men hvordan kan jeg vide hvad der er imellem de forskellige molekyler, imellem f,eks. CH2CH3? 


Brugbart svar (0)

Svar #4
28. juli 2014 af BadBoyBard (Slettet)

#3: Er det dette C-atom, du siger, at en CH3 grupper sidder(markeret med gul forneden)? 

CH2 = CH-CH-CH2-CH2-CH3

Hvis ja, så er det 3-Methyl-1-hexene, du har at gøre med. Se lige min vedhæftet fil. Jeg har lavet min egen skitse til, hvordan den ser ud. Og hvis du siger, at du er helt sikker på, at dit moleyle har molekylformel: C7H14, så er jeg ret sikker på, at vi har rette molekyle, især hvis, der sidder er CH3 gruppe i det markeret C-atom. 

Og en methylgruppe er, hvis en CH3 gruppe sidder på en carbon-kæde (den lange række af atomer, hvis C-atommer jeg har omridset på den vedhæftede fil). 

Har i gennemgået navngivning af organiske molekyler endnu? 

Bard


Svar #5
28. juli 2014 af juiko (Slettet)

Tak for hjaelpen, det er i hvert fald det molekyle. Nej, kender ikke til navngivning.

Men hvordan kan du vide om de sidder sammen med en enkelt eller dobbeltbinding?

Og ved stadig ikke helt hvordan jeg skal redegoere for den rumlige opbygning, eller evt. lave en model af det...Hehe

PS / naeste opgave lyder, at jeg skal tegne strukturformlen for C5H8. Men forstaer det altsaa ikke. Jeg kan jo ikke bare goere som jeg vil, der skal vel vaere 3 H bindinger til de yderste C atomer??


Brugbart svar (0)

Svar #6
28. juli 2014 af Heptan

#5 C (carbon) har ALTID 4 bindinger, så du skal tælle hvor mange bindinger carbon har, og så få det til at gå op, men oftest er de fleste enkeltbindinger.

H'erne sidder allesammen bundet til carbon, og carbon sidder også bundet til andre carbonatomer.

/ Der er flere muligheder for den molekylformel. Det kan være en alken med 2 dobbeltbindinger. Eller det kan være en cyklisk forbindelse (ringsluttet) med én dobbeltbinding.

Prøv at tegne C5H8 med to dobbeltbindinger. Der behøver ikke være 3 H-bindinger til de yderste C atomer, carbon skal bare have 4 bindinger.


Brugbart svar (0)

Svar #7
28. juli 2014 af BadBoyBard (Slettet)

#5: Kunne du prøve at skrive, hvad det er i har lært indtil nu? F.eks. hvis i ikke har lært om navngivning, så vil det ikke give mening, at jeg skal lære dig det nu. Men #6 skriver nu meget godt, hvordan man bedst tegner strukturformler. 

Og mht. dobbeltbindinger, så vil du altid få dette oplyst i din grundbog i gymnasiet. Hvis du f.eks. har navnet: 

3-Methyl-1-hexene

Så ved du, at der er en dobbelt binding, da der er en "En" endelse på dit molekyle, og du ved, at den sidder på 1. carbon-atom, da dette illustreres af "1" tallet i "1-hexene". 

Og du ved også, at methylgruppen sidder på 3. carbon-atom, da der jo står "3-Methyl". Husk:

- "an" endelse på et stof (f.eks. heptan) = enkeltbindinger overalt. 

-  "en" endelse på et stof (hepten) = 1 dobbelt binding mindst

- "yn" endelse på et stof (heptyn) = 1 triple binding mindst

Giver dette nogenlunde mening? 

Bard


Svar #8
28. juli 2014 af juiko (Slettet)

Aah, tror jeg firstår nu.så. den kunne feks se ud som

H. H. H. H. H
C = C - C -C = C
H. H H

?

Svar #9
28. juli 2014 af juiko (Slettet)

Ah, så ka man ik se d ordentlugt. Ja,det giver mening,mange tak. Ku du ik være så flink at poste en tegning af c5h8 så jeg katjekke efter?? Tak!!!

Brugbart svar (0)

Svar #10
28. juli 2014 af BadBoyBard (Slettet)

#8: Husk, at et C-atom maks can have fire streger til sig. Jeg ved ikke helt, hvad du mener med strukturformlen foroven. Prøv evt. at tegne den i hånden og uploade den bagefter. Men du har alt for mange H-atomer. Hvad jeg tror du mener er denne molekyle (se vedhæftet fil). Molekylet har navnet:

1,4-pentadien

Mht. navngivningen, så tag et kig på dit molekyle. Find den længste carbonkæde. Den er på fem carbonatomer (igen, se min tegning). 

Derfor har du nu indtil nu molekylet: pentan

Men hov, der er to dobbeltbindinger. Og du ved jo, at hvis der er bare en dobbeltinding, så skal molekylet have en "en" endelse. Så har vi altså:

penten

Du kan se på min skitse, at dobbeltbindingerne sidder på bestemte carbon-atomer. Find den længste carbon-kæde, og giv dem numre - fra et til hvoren den nu ender. Du kan se, at vores carbon-kæde er på 5, og at dobbeltbindingen sidder på 1. og 4. carbon-atom. Derfor hedder vores navn på molekylet nu:

 1,4-penten

Men hov, du skal også angive, at der er to dobbeltbindinger i molekylet. Dette gører du med det "di", da dette jo betyder 2 på græsk. Derfor hedder vores navn på molekylet nu: 

 1,4-pentadien

Giver min udledning og trin-for-trin fremgangsmåde mening? 

Bard



 


Svar #11
28. juli 2014 af juiko (Slettet)

Ja, firstår det hele nu, prøvrr selv at læse videre, tak for din tid og tegningerne!!!!

Brugbart svar (0)

Svar #12
28. juli 2014 af BadBoyBard (Slettet)

juiko,

Concept Check: Giv mig navnet på dette molekyle (se vedhæftet fil i #13). 

Tip: brug, hvad jeg har lært dig om methyl-grupper og husk at angive , hvor både methylbindingen og dobbeltbindingen sidder. Og husk, at summen af de tal, du angiver, skal være mindst mulig, så det er vigtigt, at du starter i den rigtige ende.

Og helt fint - selv tak. Er glad for, at du forstår det. 


Brugbart svar (0)

Svar #13
28. juli 2014 af BadBoyBard (Slettet)

Rettelse: Det er denne fil du skal se på. Ikke den jeg vedhæftede foroven, da den vil være lid for besværlig.


Brugbart svar (0)

Svar #14
28. juli 2014 af Heptan

Ikke for at være besværlig, men det er altså meget nemmere at følge med, hvis I tegner på computeren, og lægger billedet direkte ind :D :D :D


Brugbart svar (0)

Svar #15
28. juli 2014 af BadBoyBard (Slettet)

#14: God ide! Hvordan bærer du dig ad med det? Er stadig ny her på siden, så er ikke helt bekendt med alle det her fancy funktioner. Det eneste jeg kan kopiere direkte ind er LaTex formler fra fx funktionen. 


Brugbart svar (0)

Svar #16
29. juli 2014 af Heptan

#15

Det er faktisk en relativt ny feature ... jeg gør det på den her måde: skaf et vilkårligt snap and share program (fx puush eller gyazo), så du simpelt kan uploade et screenshot på nettet og få URL direkte i udklipsholderen ... tryk på billede-logoet, og indsæt URL ...

Og tryk OK


Brugbart svar (0)

Svar #17
01. august 2014 af BadBoyBard (Slettet)

Haha, 100%, #16. Det gør livet meget nemmere! :-D 


Brugbart svar (0)

Svar #18
09. juli 2015 af Jacobadm (Slettet)

Du kan også læse om strukturformlen i vores kompendie-sektion.


Skriv et svar til: strukturformel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.