Andre fag

Studere geologi

29. juli 2014 af juiko (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej, har taenkt i et stykke tid nu paa at studere geologi, men mangler lidt info / raad fra en som kender til studiet. Jeg gaar lige nu paa HF (er 20 aar) og er faerdig om 1 aar. Jeg interesserer mig meget for videnskab, heriblandt kemi, fysik, astronomi, biologi, og har laest, at geologi skulle indeholde alle disse. Havde oprindelig taenkt mig noget i retning af (astro)fysik/astronomi, men tror det vil indeholde for meget matematik og teoretisk arbejde for min smag. (Er ikke saa glad for matematik). Desuden hader jeg simpelthen at sidde stille, isaer indendoers, og jeg kunne ikke FORESTILLE mig at have et normalt kontorjob fra 8-16.

Jeg synes det er lidt svaert at finde ud af hvad geologi egentlig gaar ud paa. Jeg har aldrig interesseret mig specielt meget for sten, men jeg synes Jorden og dens processer er spaendende at laere om, elsker at laese om livets udvikling etc. (Ogsaa derfor jeg overvejede/er biologi).

Men hvad kan man egentlig lave som geolog? Jeg ville allerhelst forske i noget og vaere med til at frembringe ny viden, men som jeg forstaar det er der rigtig mange som arbejder for et olieselskab, hvilket for mig lyder ret trivielt og ligegyldigt. Er der mulighed for at komme til eksotiske steder? Havde taenkt paa at studere i f.eks. USA, da deres natur er utrolig. Men det JVIGTIGSTE for mig er at lave noget meningsfuldt, som f.eks. forskning (kunne ogsaa vaere noget med forureningsbekaempelse i et fattig land paa et tispunkt), ikke at bore efter olie saa folk kan koere rundt i smarte biler.

Ville rigtig have noget info om studiet, og tror I det ville vaere noget for mig?

Tusind tak paa forhaand


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. juli 2014 af Dulugtergrimt

Min kæreste har lige afsluttet andet semester på geologi-studiet i København. Da jeg er lidt mere kyndig i fysik og kemi end hun er - intet arrogant eller ondt i det, dog - har jeg fulgt lidt med på sidelinjen, og det lyder helt ærligt pisse kedeligt :D. Nu ligger mine interesserer så også andre steder...

Studiet handler om jorden. Skabelsen af mineralsystemer, de kemiske processer hvormed mineraler udfældes i de forskellige systemer, hvordan bjerge og sedimentet, dvs. den jord vi betræder, er dannet, hvor gammelt dette er, hvordan det kan dateres ud fra fossiler, samt hvilke naturprocesser der spiller ind på systemets udseende idag. Der er en del ekskursioner, hvor professorerne især elsker en klippedannelse i Skåne, Fakse Kalkbrud samt den geologiske vidunder-ø, Bornholm. Der er en del teori, mange såkaldte fasediagrammer om mineralsystemer og rigtig meget om termodynamik og kemiske ligevægte i starten. Det er derfor en rigtig god ide at have styr på dette inden man starter på studiet.

Min kæreste går desuden efter at arbejde med vulkaner på den ene eller anden måde, så der er åbenbart mulighed for lidt mere eksotiske himmelstrøg end en norsk olieboreplatform i nordsøen :)

Skriv et svar til: Studere geologi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.