Studievalg og videregående studie

Standby plads hjælp?!

30. juli 2014 af hjælpsøges12 (Slettet)

Vi har hermed den glæde, at meddele dig, at du er optaget på en standby plads på VIA, Pædagoguddannelsen i Holstebro ved VIA University College.

Tilsagn om optagelse næste år

Hvis du ikke bliver tilbudt en studieplads i standby-perioden, giver standby-pladsen ret til at blive optaget næste år.

Du skal være opmærksom på, at du skal opfylde de adgangskrav, der gælder det år, du søger. Får du i 2014 tilsagn om optagelse i 2015, skal du opfylde de adgangskrav, der gælder for 2015.

Der noget ved det jeg ikke forstår, hvad vil det sige med hensyn til billedet hvor alle standby er optaget. Vil det sige jeg er sikret næste år, eller vil det sige mit standby snit skal være højere end næste års standby snit, eller skal jeg læse et fag op for at gøre mit snit højere end kvote 1 snittet?

Vedhæftet fil: Hjælp standby.png

Brugbart svar (1)

Svar #1
30. juli 2014 af bayarea (Slettet)

'Alle optaget' betyder, at der ikke er nogen, der er blevet afvist fra uddannelsen i år. Det vil sige, at alle, der ikke er direkte optaget, har fået en standby-plads.

Hvis du ikke bliver tilbudt en plads med opstart i år, er du sikret en plads næste år - uafhængigt af, om adgangskvotienten til den tid pludselig er steget til 12,0, og dit snit er lavere. Du skal dog være opmærksom på, at du stadig skal opfylde adgangskravene (fagkrav), der gælder for 2015: Det betyder, at hvis uddannelsen pludselig kræver, at man fra 2015 har bestået matematik A, skal du ud at supplere, hvis du ikke har faget på det niveau. Det er dog sjældent, der sker ændringer i adgangskravene.


Svar #2
30. juli 2014 af hjælpsøges12 (Slettet)

#1 Så adgangskravet er ikke snittet, nu hvor jeg har en standby plads, men fag niveau? Jeg søgte nemlig ind på kvote 2, da jeg ikke nåede kvote 1, selvom jeg sidder med en Gymnasiel uddannelse. De har ikke nogen fag krav hvis man søger som gymnasiel nemlig, kun ved sosu og lign på E og D niveau, hvor jeg bestod de fag med snille på A niveau, er jeg så sikkert næste år? er lidt forvirret. 

Tak på forhånd.


Brugbart svar (0)

Svar #3
30. juli 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

Hej,

du er optaget, på stand-by. Der er nu to muligheder:

Du får tilbudt en plads i år, fordi en anden takker nej. Hvis det sker, tillykke!

eller

Du starter næste år. Husk at søge igen og husk at vedlægge til dit tilsagn fra i år. Husk også lige at kontrollere at de ikke finder på et nyt optagelses-krav. Det kunne være A/B-niveau i et eller andet fag, eller et krav om en bestemt mindstekarakter i et bestemt fag. Nok lidt usandsynligt. Endnu engang, tillykke!

Dit karaktergennemsnit er nu ligegyldigt, hvis du benytter en af to ovenstående muligheder. Hvis du først vil starte i 2016 eller læse noget andet, på baggrund af din gymnasielle uddannelse, så får du brug for gennemsnittet igen.

Hilsen Lars


Svar #4
30. juli 2014 af hjælpsøges12 (Slettet)

Mange Tak Lars, så jeg er stort set sikker på start næste august/septemper med mit tilsagn, tror ikke de hæver kravene, har ihvertfald bestået Dansk A, Engelsk A, Sam B  som nok er de vigtigste til pædagog uddannelsen, det ihvertfald de fag de stiller krav til hvis man søger via Sosu, men søger jo via HTX, hvor de ikke har nogle fag krav :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
31. juli 2014 af dannysannem

Hvis du vælger at kaste dig ud i et sabbatår, så vil jeg da lige foreslå at tage et kig på Rønde Højskoles pædagogisk/psykologisk linje. Eventuelt kombineret med rejseprojektet

Så får du et spændende og relevant sabbatår.

Pøj pøj med overvejelserne om fremtiden.

MVh Danny Sannem, Informationsmedarbejder på Rønde Højskole


Skriv et svar til: Standby plads hjælp?!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.