Studievejledning

Plads næste år

31. juli 2014 af clgr (Slettet)

Jeg har netop fået tilbudt en plads på odontologi på AU, men jeg har planer om at tage et sabbatår og dermed opgive pladsen. I 2015 vil jeg søge uddannelsen igen, men jeg er usikker på, hvor gode mine muligheder er for at komme ind, jeg har et snit på 11,1 (med bonus), og snittet for 2014 er på 10,3 - vil det være en god ide at søge en standby-plads næste år?


Brugbart svar (0)

Svar #1
31. juli 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

Hej,

Hvis (når) du takker nej til pladsen i år, så bliver din ansøgning næste år, vurderet på ny, med alt hvad det indebærer. Hvis snittet næste år stiger til mere end 11,1, så bliver du ikke optaget! Hvis du venter flere år, så falder din hurtig-start-bonus også væk. hvilket bringer dit tættere på græsen. AU kan også indføre nye specifikke adgangskrav, dem skal du også opfylde ved en ny ansøgning.

Du har en plads nu (med mindre du allerede har meldt fra), hvorfor ikke bruge den? Om det er en god ide at påføre sig en usikkerhed med hensyn til fremtidig uddannelse, må du selv vurdere. Havde det været været et studie hvor alle blev optaget, havde jeg sagt go-for-it, meeen....

Hvad mener du med: "at søge en standby-plads næste år"?

Hilsen Lars


Brugbart svar (0)

Svar #2
02. august 2014 af Hijsa

Når jeg tænker på hvor mange der egentlig ønsker at læse til tandlæge, er det sgu lidt nedern at du tager en andens plads på studiet, hvis du ikke selv ønsker den. Med et snit på 11,1 er dine chancer dog rimelig gode i forhold til næste år. Men det kan ingen i princippet vide. Det kan være folk går amok og adgangskvotienten forhøjes som medicinstudiet. Så egentlig må du gøre op med dig selv om du tør tage chancen ;) 

Og kan da også godt forstå hvis du har brug for et sabbatår. Det er træls at starte et fuldtidsstudie man ikke lige har overskud til.


Brugbart svar (0)

Svar #3
02. august 2014 af DrProfEvil (Slettet)

Hej charmed3

Hvis hun dropper fra lige inden studiestart, eller lige efter, tager hun jo ikke nogen pladser fra nogen som helst, det er det som der findes stand-by pladser for ;)

Om det er en god ide, er så en anden snak :)

Ville nok ikke selv gøre det, da der igen næste år, sandsynligvis, vil opstå en tolvtals inflation, og gennemsnittet derved igen vil stige, selvom det er en mindre generation der dimitterer næste år, end de forgangne år.

Brugbart svar (0)

Svar #4
02. august 2014 af Hijsa

#3

Det selvfølgelig rigtigt nok, men mente mere hvis hun besluttede sig for at tage studiet alligevel, men hun egentlig ikke rigtig gider, så er det jo bedre at en anden der virkelig brænder for uddannelsen tager hendes plads.

Men med et snit på 11,1 har du gode chancer. Men man kan aldrig vide. Tandlægestudiet er eftertragtet, og ville nok ikke selv turde tage chancen. I sidste ende er det op til dig :)


Svar #5
04. august 2014 af clgr (Slettet)

Tak for svar alle sammen, jeg har valgt at takke nej for i år (da adgangskvotienten har ligget nogenlunde stabilt de sidste 3 år), og så må jeg håbe det bedste for næste år.


Brugbart svar (0)

Svar #6
04. august 2014 af RachaelN (Slettet)

Superfedt, at du lytter til dig selv OG takker nej i tide, så en håbefuld studerende kan få pladsen.

Håber, du får en oplevelsesrig sabbatår og kommer ind næste år ^_^ Mon ikke det går. 


Brugbart svar (1)

Svar #7
04. august 2014 af DrProfEvil (Slettet)

Hej clgr

Jeg synes at det lyder fornuftigt at du vælger at takke nej til pladsen i denne omgang, når du føler behovet for et sabbatår.

Du har lige sørget for at en afventende ansøger er blevet meget glad (som Rachael siger), så det er værd at have i baghovedet på en regnfuld dag :) 

Jeg ved godt at diverse politikere og organisationer siger at nu skal man også starte hurtigt og skynde sig igennem og alt det der, men mener nu selv at et sabbatår (og den dermed følgende modenhed) absolut ikke skader :)

Nu ved jeg af indlysende grunde ikke om snittet stiger vanvittigt næste år eller ej. Men nu hvor du alligevel har valgt AU som dit studiested, vil jeg anbefale at søge kvote 2 næste år.

Jeg ved ikke om du kender til AU kvote 2, men der kigger de på karaktererne for de relevante fag (Mat A, Kem B, Fys B, Dan A og Eng B) dvs. at har du ikke et højt nok snit til at komme ind næste år, kan du være heldig at have gode nok karakterer i de fag, og derved komme ind alligevel :)

Hvis du søger i kvote 2, bliver din ansøgning også behandlet i kvote 1, hvilket vil sige at hvis dine fagkarakterer ikke er gode nok, men dit snit er, kommer du også ind.

Ps. hvis ikke du ved hvad du vil bruge dit nyerhververvede sabbatår til, er her et lille link:

http://www.projects-abroad.dk/projekter/medicin-og-sundhed/odontologi/

Jeg har ikke noget med organisationen at gøre, men har gennem mit eget studium (medicin) hørt en del godt om det :) Du må have et godt sabbatår :)


Brugbart svar (0)

Svar #8
04. august 2014 af Hijsa

Du skal nok komme ind til næste år, det er jeg sikker på. Dit snit er højt nok, så tror ikke kvote 2 vil være nødvendig. :)

Er selv blevet optaget på medicinstudiet, og skal heldigvis først starte til slut januar, så har jeg da en pause fra studierne i et stykke tid :))


Svar #9
31. august 2014 af clgr (Slettet)

Tak for svar, og tillykke med pladsen #8 :-)


Skriv et svar til: Plads næste år

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.