Studievalg og videregående studie

Bytte fra vinterstart til sommerstart på AU

01. august 2014 af sabion (Slettet)

Hej alle sammen  :)

Jeg er så heldig, at være kommet ind på medicin til vinter på AU, men kunne godt tænke mig at starte til sommer i stedet, så tænkte på, om der er nogen herinde, der har lyst til at bytte med mig  :) ? Det ville være enormt dejligt, hvis nogen ville bytte  :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. august 2014 af JEEJ2008

http://studerende.au.dk/studier/fagportaler/studiestart/byt-af-sommervinterstart/

Men før du ansøger så overvej lige om det ikke var det værd at holde "pausen" fra bøgerne når nu du har chancen. Du har mulighed for at finde et ordentligt sted at bo, evt. studiejob m.m. - og så har du også den fordel at kunne købe bøgerne og se på dem praktisk talt når du har lyst, og ikke når du skal. :) - Jeg kan i høj grad anbefale at vente med at starte, selvom det kribbler i maven for at komme i gang - Bare nogle tanker!


Brugbart svar (0)

Svar #2
01. august 2014 af RachaelN (Slettet)

linket som #1 henviser til viser jo direkte, at der skal være tale om særlige omstændigheder. Du får næppe lov til at bytte blot fordi du godt kunne tænke dig at starte om 20 dage. :) 

Jeg giver #1 ret. Jeg kan ikke lige overskue, at jeg fx. skal bruge rigtig mange penge på bøgerne bare til 1.semester... 


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. august 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

som du (??) vidst også har fået svar på http://studmed.dk/forum/48-Studmed-debat/83395-bytte-fra-vinterstart-til-sommerstart-p%C3%A5-au#85235 så kræver det særlige omstændigheder. Til andre, så er der, måske, mulighed for at finde bytte-personer på studmed.dk

Jeg vil også råde dig til at vente. Du er optaget. Du har flere måneder til at finde bolig, ikke kun 20 dage. Nogle starter et par uger/måneder i en (dele)skurvogn på baneterrænget i Århus.

Du har også mulighed for at oparbejde en god opsparing, det er ikke gratis at studere. Derudover kan de nye SU-regler godt komme til at koste lidt hvis man bliver forsinket, maks. ½ forsinket, tilmelding til 30 (nye) ects hvert halve år....

Hilsen Lars


Brugbart svar (0)

Svar #4
02. august 2014 af Hijsa

#1

Det lyder lidt som om du selv startede til vinter? Er det tilfældes? I så fald, hvad brugte du tiden på, og boede du allerede i din studieby? Og hvordan kan man vide hvilke bøger man skal købe, inden man starter studiet?

#3

"Derudover kan de nye SU-regler godt komme til at koste lidt hvis man bliver forsinket, maks. ½ forsinket, tilmelding til 30 (nye) ects hvert halve år...."

Kan du uddybe hvad du mener med det?


Brugbart svar (0)

Svar #5
02. august 2014 af JEEJ2008

#4

Hej, nej jeg startede sommer hvilket jeg siden har fortrudt da jeg kom direkte fra et GSK kursus og havde vel nok blot 10 dage før jeg kylede mig selv ind i en ny verden af mennesker, studieliv, nye studiemetoder, og ulogiske skemalægninger - alt sammen spændende, men også virkeligt stressende mentalt. Heldigvis boede jeg i Århus, så det var heldigt at det var der jeg kom ind. Jeg kan godt forstå du gerne vil starte nu, men det er lige så godt at starte til vinter tror jeg fordi man lige lander lidt på fødderne igen. Hvis jeg var dig så ville jeg, som jeg skrev i mit første oplæg bruge tiden på at finde en rigtig god lejlighed, og måske et job. Og jeg ville også så småt se på bøgerne - du kan finde din bogliste her http://www.medicinerladen.dk/medicin---aarhus/ ---> husk dog lige at tjekke om de bruger de samme bøger næste semester, og vær opmærksom på at det måske ikke er alle bøgerne på listen du får brug for - du kan evt. finde mailadresse på den professor der står for et fag og spørge om pensum vil være det samme :)


Svar #6
06. august 2014 af sabion (Slettet)

Hej har tænkt alt igennem, men nu har jeg haft næsten 2 måneders sommerfeire, hvilket jeg synes er nok. Jeg ville bare se, om der er nogen herinde, der er interesseret i at bytte med mig. Jeg har desuden skrevet mig på listen til at starte til sommer i stedet, men tror det er nemmere, hvis man har en, som er interesseret i at bytte :)


Brugbart svar (0)

Svar #7
06. august 2014 af RachaelN (Slettet)

Et halvt år er ingen tid, og i bund og grund gør det ikke den helt store forskel. Endvidere har du vist ikke læst det link, som #1 henviser til. Du får ikke lov til at skifte medmindre du har en god årsag, og det at du har haft en "for lang ferie" er ikke en god årsag :) 


Brugbart svar (0)

Svar #8
06. august 2014 af Hijsa

#7 RachalN var du selv vinterstarter?

#5 Skal selv starte til vinter, hvilket jeg egentlig også er glad for. For har ikke overskud til at kaste mig ud i et studie allerede nu. Desuden skal jeg også flytte til København, da det er der jeg skal læse, hvilket også er et kæmpe spring i mit liv. Tak for linket, men det er vist kun på med. stud. i århus, ik? 


Brugbart svar (0)

Svar #9
06. august 2014 af JEEJ2008

#8

#7 RachalN var du selv vinterstarter?

#5 Skal selv starte til vinter, hvilket jeg egentlig også er glad for. For har ikke overskud til at kaste mig ud i et studie allerede nu. Desuden skal jeg også flytte til København, da det er der jeg skal læse, hvilket også er et kæmpe spring i mit liv. Tak for linket, men det er vist kun på med. stud. i århus, ik? 


Jo my bad ... det er boglisten for Århus :/ Hvad den er i Kbh. ved jeg ikke, men når du finder ud af det (de har sikkert en studiestart side også med et helt ton info) så husk lige at tjekke at de ikke overgår til ny studieordning da jeg ved at de både gør det i Århus og på SDU :)


Brugbart svar (0)

Svar #10
06. august 2014 af Hijsa

En ny studieordning? På hvilken måde? Altså nye undervisningsformer?


Brugbart svar (0)

Svar #11
06. august 2014 af JEEJ2008

Ny studieordning

#10

En ny studieordning? På hvilken måde? Altså nye undervisningsformer?


Hvis der kommer en ny studieordning på KU, og det ved jeg intet om om der gør, så handler det om at de muligvis flytter rundt på nogle fag, og derfor bruger nye boglister. Studieordning er den måde et studie er "ordnet" på, altså fag er sat sammen på osv. :)


Brugbart svar (0)

Svar #12
06. august 2014 af Miebendixh

Jeg fik lov til at bytte min vinterstart med sommerstart, da jeg havde en god grund til det(personlig). Har lige fået svar i dag.


Brugbart svar (0)

Svar #13
07. august 2014 af Hijsa

#11

Nårh okay, på den måde :)

#12

Jamen så held og lykke med studiet :) Skal selv starte til vinter :P


Brugbart svar (0)

Svar #14
07. august 2014 af peter09

Hejsa

Mit navn er Peter09, og jeg har fået tilbudt en standbyplads på AU medicin. Det er dog ikke sikkert om jeg skal starte til vinter eller sommer. Jeg aner ikke om det er muligt at få det byttetmed mig, men man kan vel forsøge ? du kan skrive privat i indbakke


Brugbart svar (0)

Svar #15
07. august 2014 af RachaelN (Slettet)

#8 Nej. 

#14 Jeg tror ikke, at du kan bytte, for du er reelt ikke blevet tilbudt en studieplads endnu. 


Brugbart svar (0)

Svar #16
07. august 2014 af peter09

#15 øv øv :(, er der ingen måder/særlige omstændigheder hvorpå man kan 'argumentere sig' til en plads enten til sommer eller vinter hvis man er standby'er?


Brugbart svar (0)

Svar #17
07. august 2014 af JEEJ2008

#16

#15 øv øv :(, er der ingen måder/særlige omstændigheder hvorpå man kan 'argumentere sig' til en plads enten til sommer eller vinter hvis man er standby'er?


Nej det er der ikke så vidt jeg ved, da der jo kun er et vist antal pladser på studiet. Hvis ikke du bliver tilbudt en plads i år skal du søge igen næste år, og oplyse at du har fået tilsagn om standby. :)


Brugbart svar (0)

Svar #18
08. august 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

#4,

undskyld det sene svar. Du kan læse mere om det på http://studerende.au.dk/studievejledning/fremdriftsreformen/fakta-og-proces/temaer/

Bemærk at der er forskel på hvordan den konkrete kontrol sker, på hver uddannelsesinstitution.

Hilsen Lars


Skriv et svar til: Bytte fra vinterstart til sommerstart på AU

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.