Studievejledning

HF? Nogle, der har gået/går på - 2-årigt hf eller har godt kendskab til hf generelt?

02. august 2014 af annahansen2
Hej alle. Jeg har nogle spørgsmål, da jeg snart starter på et 2-årigt hf.
Jeg er inde i, at man skal op i fuldt pensum.. Det er fx. Disse fag:
Dansk: mundtlig og skriftlig
Engelsk: mundtlig og skriftlig
Kultur og samf gruppe (KS) mundtlig
Matematik mundtlig og skriftlig
Naturvidenskabelig faggruppe mundtlig.
Og mindst 3 valgfag.

Mit spørgsmål er: Hvornår afslutter man de forskellige fag 1. Eller 2. År? Og det gælder både de skriftlige og mundtlige. Jeg vil meget gerne hører fra jer, hvis i ved det ca.


Mht. Til terminsprøverne, tæller de?


Ellers gode råd? -for at klarer sig godt?
På forhånd mange tak

Brugbart svar (1)

Svar #1
02. august 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Dansk A tager to år
Engelsk A tager to år
Matematik C tager enten et halvt eller et helt år alt efter om du vil ende med A
Matematik B tager et år
Matematik A tager et halvt år hvis du har sagt fra starten at du vil ende med A

Kulturfaggruppen og den anden faggruppe tager et år.

Termindsprøverne tæller ikke.

Du kan også tage HF som enkeltfag, og så kan du helt selv bestemme om hvert fag skal tage et halvt eller et helt år på mange skoler. Jeg vil dog anbefale en pakke-HF fordi du med de to faggrupper slipper for eksamensprojektskrivning på dit sidste semester.

Ellers så bare hæng i. Du skal igennem mange forskellige fag, og du skal sætte dig ind i mange nye ting hele tiden. Det er vigtigt at holde sig motiveret og fokuseret hele vejen igennem hvis man ønsker en god karakter.

Og så er det vigtigste måske at bruge flest kræfter på de fag osm du ved du er svag i, for ellers kan det godt være temmelig hårdt når eksamensperioderne kommer, da du jo skal eksamineres i alle fag.

Held og lykke


Svar #2
02. august 2014 af annahansen2

Tusind tak for svar. Vil du uddybbe kort om hvornår man afslutter hvilke fag. Fx. som du siger, tager dansk 2 år. Vil det sige at man afslutter andet år? og den naturvidenskabelige faggruppe samt den anden, skal man eksamineres i dem 1 år?

Foregår de skriftlige samme år som de mundtlige eksamener- altså eks. et A niveau fag- blivet det afsluttet skriftligt samt mundtligt 2. år?

 Mange tak :)


Svar #3
02. august 2014 af annahansen2

Jeg forstår heller ikke mht til terminsprøverne, hvilket niveau, skal man eksmineres i. Fx. engelsk, er det b eller c niveau. Også matematik er det på b eller c niveau? 

På forhånd tak.


Brugbart svar (1)

Svar #4
03. august 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Jo det vil jeg gerne - Terminsprøverne er en prøve som skal indikere om du er klart til at fortsætte og fastlægge klassens generelle standard. Terminsprøverne står ikke på dit eksamensbevis og er ikke spor vigtige i forhold til at komme ind på uni osv.

Du skal selv vælge hvilket niveau du vil have de forskellige fag på :) Bortset fra de obligatoriske såsoom dansk A og historie B samt matematik C. Når du tager et højere niveau i ét fag tæller det som et valgfag.

De skriftlige og mundtlige eksamener i et fag ligger altid i direkte forlængelse af hinanden, dvs indenfor højst to uger.

De fag som tager to år, afslutter du i sagens natur i forbindelse med at du får din hue på2, på 2.år.
De fag der tager et år, afslutter du efter ét år, og når de er afsltutet, så får du nye fag på skemaet - naturligvis de resterende fag du ikke har haft endnu, men som også tager ét år.

Når du tager en fuld HF-pakkeløsning, så er det hele sat i system og planlagt på forhånd bortset fra dine valgfag.

Hvis du vælger en enkeltfags-HF som jeg selv gjorde, så kan du selv være herre over, om matematik B for eksempel skal tage et halvt eller et helt år. Men det kræver så at du virkelig sætter dig ind i din fagplanlægning hvis du vil strikke det sammen selv, sammen med en studievejleder.

Jeg gjorde det, at jeg satte min HF sammen selv - på softit.dk kan du vælge at sætte en fagpakke sammen og se om du opfylder kravene til en fuld HF nede i bunden efter du har valgt HF enkeltfag oppe i toppen og så indsat dine niveauer på midten af siden, og dine karakterer (Dem skal du lige gætte på til at starte med). Den siger automatisk til når du har en fuld HF-eksamen efterhånden som du tilvælger valgfag.

Det er en god taktik at tage de sværeste fag først, for så har du bedre plads til for eksempel matematik B og A og kemi C eller fysik C (ikke obligatorisk) på dit sidste år.

Du kan bare spørge hvis der er mere. Det er lidt en jungle.


Svar #5
08. august 2014 af annahansen2

Tusind tak for svaret :) Jeg starter på et 2-årigt-hf du har fuldkommen ret i, at det er lidt af en jungle. For jeg er forvirret .. :(

Fx, hvis man vælger at hæve en af de obligatoriske fag (fx. Matematik) til B niveau, hvilket år afslutter man? 

Hvis man fx. vil hæve matematik i sommerferien til A, skal man så have det afsluttet på et lavere niveau, eller hvordan fungere det? 

Er det ellers muligt at vælge kemi samt fysik på 2-årigt hf? 

Afslutter man fag på B-niveau første eller andet år? 

På forhånd tusind tak 


Brugbart svar (1)

Svar #6
08. august 2014 af Juhusen (Slettet)

Hej Anna

Hvis du vælger at hæve matematik til B niveau, får du det først andet år. Matematik C har du hele 1 år, som er obligatorisk. 

Du skal have afsluttet både Mat C og Mat B, før du kan hæve det til Mat A. 

Du har kemi på C niveau det første år, som er en del af den naturvidenskabelige faggruppe NF (Geografi, Biologi og Kemi) og derefter kan du godt hæve det til B niveau, så får du det andet år. 

Fag på B niveau afslutter du andet år. Hvis du det sidste år gerne vil have et fag på B niveau som du ikke har haft på C niveau, bruger du et år på at have det på begge niveauer. Dsv, du har tre C lektioner og to B lektioern om ugen i det fag :-) 


Svar #7
08. august 2014 af annahansen2

Tusind tak for svar. Nu forstår jeg bedre :) Hvad med fysik på B-niveau er det muligt på 2-årigt hf? 


Brugbart svar (1)

Svar #8
08. august 2014 af Juhusen (Slettet)

Det kan du tro, du kan sagtens få fysik B. Så skal du bare både have det på C og B andet år, ide du ikke har fysik C som obligatorisk fag første år, jo mindre du har valgt det som valgfag, eller haft det som linjefag. 

Hvis du gerne vil have Mat A, så skal du også både have det på B og A andet år :-) 


Skriv et svar til: HF? Nogle, der har gået/går på - 2-årigt hf eller har godt kendskab til hf generelt?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.