Studiebolig

Forvirring omkring CIU

05. august 2014 af Jesperhumle (Slettet)

Hejsa, 

Jeg skriver fordi jeg er meget i tvivl om hvordan CIU (findbolig.nu) fungere på nogle ret specifike områder. Jeg pt. bor i Aalborg og skal først begynde at studere i København til Sep. 2015, så jeg er ikke optaget på nogen uddannelse. Jeg skrev mig på ventelisten for godt og vel et år siden og har stået på venteliste, som aktiv fordi jeg ikke anede en skid om det da jeg skrev mig på. Idag har jeg så læst, at man først skal skrive sig på, som aktiv tre måneder før man begynder hvilket er her tråden håber af for mig, fordi så vidt jeg har kunne læse mig til så rykker man ikke frem ad på ventelisten når man er passiv og vil det derfor betyde, at man først 3 måneder før må begynde at søge rigtigt? Så kan det da næsten være ligegyldigt, hvis man f.eks. søger nogle af de boligere med E ventetid (+24 måneder) når man tænker på at en bachelor tager 3 år at tage, så er man jo næsten færdi med sin uddannelse når, man er færdig hvis man ikke læser videre. Hvordan fungerer det hvis nogle kan give mig en kort men god forklaring? 

Venlige solskinsilsner 

Jesper 


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. august 2014 af Jegharbrugforhjælpp

Står i præcis sammen situation, og vil gerne vide om jeg så skal frasortere de kollegieværelser med længst ventetid, hvis der alligevel kan gå op til et år. (Skrev mig også op for et år siden, men det gør ingen forskel, hvis man kun er aktiv 3 måneder inden studiestart?) 

Amanda 


Svar #2
05. august 2014 af Jesperhumle (Slettet)

Jeg har sendt dem en e-mail idag. Hvis jeg får et svar, som kan bruges til noget skal jeg nok lige skrive det her inde, Amanda. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
05. august 2014 af MaibritG

I Aarhus (Ungdomsbolig Aarhus) optjener man anciennitet som passiv medlem, mens man først kan blive aktiv søgende 6 måneder før, at man starter på sin uddannelse. Desto højere anncinitet, desto længere på listen når man bliver aktiv søgende. Dertil kan der være andre faktorer, der gør, at man også kan rykke frem på listen. Eksempelvis rykker man fremad på listen i Aarhus hvis man bor udenfor Aarhus Kommune.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #4
05. august 2014 af Jesperhumle (Slettet)

Det er lige præcis der problemet ligger, fordi så vidt jeg har kunne læse mig frem til, så optjener man ikke anciennitet som passiv søgende? Jeg synes bare, ikke det giver nogen mening at have ventelister på +24 måneder, men så lave en regl om at man først må skrive sig "rigtigt" på ventelisten tre måndeder før man starter på sit studie? 


Brugbart svar (0)

Svar #5
05. august 2014 af MaibritG

Jeg tror, at det skyldes, at man kan få en mindre attraktiv bolig og så forsat være aktivt søgende til de boliger, man oprindeligt gerne ville bo i. Får man tilbudt en af disse boliger, så flytter man fra sin gamle (som jo selvfølgelig skal sætte i stand osv. som ved en almindelig fraflytning).

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (0)

Svar #6
06. august 2014 af Jegharbrugforhjælpp

Okay, det lyder godt - Mange tak Jesper. 
Lidt en skidt situation jeg står i, eftersom jeg starter om 2 uger, og har ikke fået tilbud om bolig endnu... 


Svar #7
13. august 2014 af Jesperhumle (Slettet)

Svar fra CIU 

"
Tak for din e-mail.
Dert lyder som om du har forstået systemet. De boliger der har lang ventetid, er ligeledes de samme som der er meget eftertragtede, og derfor har de helt naturligt land ventetid.
”Garanteret” er så  meget sagt, men ja der er kollegier i Roskilde der har 3 måneders ventetid. I københavn kniber det dog, der skal man søge lidt ud for København for at finde noget der kan overtages på 3 måneder.
Venlig hilsen
Rasmus Hansen
Studentermedhjælper"

Der er f***** for dumt... 24 måneder? Wtf.. 


Brugbart svar (0)

Svar #8
13. august 2014 af Jegharbrugforhjælpp

Kan  forudsige at jeg, at jeg aldrig får bolig i København... :O 

For to dage siden blev jeg tilbudt en fin ungdomslejlighed på Nørrebro, men på vej fra Odense til Købehavn for at se på boligen, får jeg en mail om, at der er sket en fejl, og de derfor tager boligtilbuddet tilbage. 

 


Skriv et svar til: Forvirring omkring CIU

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.