Programmering

Macbook pro/air?

05. august 2014 af Hansihh (Slettet)
Hej
Idag skal jeg købe en macbook til studie/gaming skal starte på HTX, er klar over macbook ikke er beregnet til gaming, men hvilken model er jeg i tvivl her omkring.
Med hensyn til air så skal jeg købe standard versionen pga prisen, altså 4gb RAM, 126gb harddisk. Fordelene i air modellen er dens hurtighed (flash storage), 5000 HD intel grafik hvilket er meget god både til spil og redigeringsprogrammer, selve designet er en grund i sig selv :-) samt vægten. Men ulempen ved air'en er blot at harddisken ikke har plads nok, er klar over jeg kan opgradere den, men prisen forhindrer mig i at opgradere dens specs. Har hørt man godt kan indsætte en minidrive (hukommelseskort) i macbooken, kan være 32gb, 64gb osv. Hvis jeg installerer windows på mac'en og derefter bruger hukommelses kortet til det jeg downloader, altså gemmer ikke noget på selve mac'en men på sdch kortet, kan det lade sig gøre? Og er der ulemper ved det?
Med hensyn til pro modellen er fordelene blot harddisk pladsen (min behov/mening), dog forlaves hastigheden drastikalt! Hvilket er en MEGET nedern ting, og ulemperne ved den er mange, vægten, grafikken 4000 hd intel hvilket ikke er så god samt tykkelsen.


OBS: med macbook pro mener jeg den udgave med cd drev.
Svar snarest muligt TAK
Tak på forhånd

Brugbart svar (0)

Svar #1
05. august 2014 af hesch (Slettet)

Jeg kan ikke helt genkende dine specifikationer her:

http://www.everymac.com/systems/apple/macbook-air/specs/macbook-air-core-i7-1.7-13-early-2014-specs.html

Både pro/air anvender flash memory, der erstatter en harddisk. Det er ikke specielt hurtigt, men langt hurtigere end en konventionel harddisk, der mekanisk skal finde det rigtige spor at læse fra / skrive til, een bit ad gangen.

Ved flash-memory fylder/tømmer man nogle "celler" med/for elektriske ladninger ( elektroner ), måske 16 bit ad gangen? Herefter lukkes og låses "dørene" til cellerne. Det tager ikke mange ns. Disse ladninger kan gemmes og aflæses i vel 100 år, førend de siver ind/ud af en "låst" celle.

Jeg er ikke IT-ekspert, men sådan forstår jeg det


Svar #2
05. august 2014 af Hansihh (Slettet)

Som sagt skrev jeg når jeg sagde pro mente jeg denne version med cd drev i, altså medio 2012

Brugbart svar (1)

Svar #3
05. august 2014 af MaibritG

Mit bud er, at du skal købe en Windows-baseret PC, da du også vil game på den (og som i langt de fleste tilfælde også vil være et billigere alternativ). Da du også skal på HTX, hvor man primært bruger MathCAD og andre Windowsbaserede-programmer (de fås ikke til Mac) vil det betyde, at du også skal køre Windows på den, hvilket tager en hel del af Mac-"oplevelsen".

Kan du leve med det, jamen så vælg en MacBook PRO. Der er mere value for money - især når det også er din første MacBook og ift. hvad du skal bruge den til.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (0)

Svar #4
06. august 2014 af ohwell (Slettet)

#3

Mit bud er, at du skal købe en Windows-baseret PC, da du også vil game på den (og som i langt de fleste tilfælde også vil være et billigere alternativ). Da du også skal på HTX, hvor man primært bruger MathCAD og andre Windowsbaserede-programmer (de fås ikke til Mac) vil det betyde, at du også skal køre Windows på den, hvilket tager en hel del af Mac-"oplevelsen".

Kan du leve med det, jamen så vælg en MacBook PRO. Der er mere value for money - især når det også er din første MacBook og ift. hvad du skal bruge den til.

100%


Skriv et svar til: Macbook pro/air?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.