Psykologi

Ang. Psykologi og hvad universiteterne udbyder mht. BA eller BSc

09. august 2014 af Barbicane (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Er der forskel på hvad de danske udbyder af uddannelse mht. til den videregående Psykologiuddannelse. Her tænker jeg specifikt på om nogle udbyder B.A (Bachelor of Arts) og andre B.Sc (Bachelor of Science). Ved i dette?


Brugbart svar (1)

Svar #1
09. august 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

Hej,

du nævner videregående psykologiuddannelse i første sætning, men de grundlæggende (bachelor) uddannelser i næste sætning, så jeg er lidt i tvivl om hvad du søger.

Der er (svjh) fem universiteter i Danmark der udbyder psykologi. AAU, SDU, AU, KU og RUC. RCU har valgt de kliniske fagelementer fra og man kan derfor ikke blive praktiserende psykolog med en kandidatuddannelse derfra.

Når man læser psykologi på AAU, starter man med at læse ba.sci, efterfulgt af 2 års studier, så man ender med at blive cand.Psych. Man kan optages på baggrund af en studentereksamne, uden meget specielle fag-krav. Ligende studie- og optagelsesform ses de øvrige steder.

På AAU, hedder bacheloruddannelsen, ba.sci. På SDU, AU, KU og RUC betegnes den B.sc. Jf. https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=160853 §13, stk. 4 (første sætning), er der frit valg for hvad man kalder uddannelsen (ba eller bsc)

Har du fået svar eller kan du uddybe dit spørgsmål? Du kan måske finde svar ved at google "psykologi aau" osv. for de fem universiteter.

Hilsen Lars


Svar #2
09. august 2014 af Barbicane (Slettet)

Jeg synes dit svar er fyldestgørende, og jeg er også ked af hvis spørgsmålet har forvirret lidt. Men du har fanget hvad jeg spurgte ind til. Jeg spørger udelukkende fordi, at universiteter der udbyder psykologi i udlandet differentierer mellem psykologi som BA og BSc. Som jeg har forstået det, forplanter størstedelen af kurserne på en BSc sig i det naturvidenskabelige og omvendt med BA.

Dette er min kilde: http://psychology.acadiau.ca/ba-versus-bsc-in-psychology.html


Brugbart svar (0)

Svar #3
09. august 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

Hej igen,

det var godt det kunne bruges.

Den største forskel mellem uddannelserne i Danmark, er så vidt jeg kan se, at psykologistudiet på RUC ikke giver mulighed for at få autorisation som praktiserende.

Bemærk desuden, at man i Danmark normalt tager en bachelor + kandidat (eng. master), dvs. ialt 5 år på universitetet, inden man søger et arbejde.

Hilsen Lars


Brugbart svar (0)

Svar #4
09. august 2014 af BadBoyBard (Slettet)

Barbicane,

Jeg formoder, at det er i udlandet, du vil studere, da jeg ikke har set et dansk universitet, der tilbyder både B.Sc. og BA bachelorer i et fag. 

Jeg læser selv en BA i Economics i USA, og en minor i statistics. Til min bachelor havde jeg også mulighed for at vælge mellem en B.Sc. og en BA. 

Generalt kan jeg sige, at forskellem mellem dem er følgende:

- En BA er mere en "liberal studies" orienterede grad, hvor du har mindre credits i din major/feldt men samtidig flere credits i andre felter. Så hvis du eksempelvis har lyst til at læse psykologi, men samtidig også vil tage kurser indenfor biologi, business og skuespil, så er det en BA, du skal have. En BA er typisk folk, der søger arbejde efter college.

- En BS er mere en "hardcore major" og her tager du mange flere credits i din major/studieretning. Så hvis du absolut brænder for dine studier og hvis du vil på grad school (kandidat og/ellerPhD), så er det er absolut must at tage en B.Sc., da det er denne, som vil gøre dig til en god kandidat. 

Og mht. min egen retning, så er denne forskel også tydelig. En BA Economics kræver f.eks. kun at du tager calcalus I, hvorimod at en B.Sc. Economics kræver, at du tager fra calcalus 1-4 samt masser af andre matematiske kurser sammen med dine økonomisk teori kurser. 

En af mine venner på college læser også en B.Sc. psychology, og hun skulle tage mange flere credits i psykologi samt en del credits i videnskablige fag som neuroscience og genetics end hun ville have gjordt, hvis hun havde taget en BA i psykologi.

Jeg håber ikke at jeg har skremt dig væk fra B.Sc. delen, Hvis du har interessen for den, så kommer man meget nemt igennem. Og det kan også godt være, at forskellen er så markant på mit uni, da både økonomi og psykologi ligger i top 10 i USA. Men jeg vil dog sige, at mange af de andre universiteter, der tilbyder en BS og BA i et feldt, vil have en forskel, som jeg beskrev for oven. 

Kaster dette lidt lys over tingene?

Bard


Brugbart svar (0)

Svar #5
09. august 2014 af BadBoyBard (Slettet)

Upps. Det er formelt set en B.Sc. Economics, jeg læser og jeg mente en general bachelor med BA, ikke Bachelor of Arts i #4, så er nok mere bekendt med B.Sc. bachelor uddannelser end BA bachelor uddannelser, såfremt du har flere spørgsmål.


Skriv et svar til: Ang. Psykologi og hvad universiteterne udbyder mht. BA eller BSc

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.