Studievejledning

Studiestartsprøve

09. august 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Hej.

Jeg skal starte på HA(IB).

Der er som på andre steder en studiestartsprøve. WTF is it ?


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. august 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

Hej,

en kort forklaring:

En studiestartsprøve, er en prøve der afholdes kort efter studiestart. Består/deltager man ikke, udskrives man hurtigt igen fra uddannelsen. Resultat: Staten sparer penge, da du ikke skal have SU. Uddannelsesesinstitutionen får hurtigt overblik over det reelle antal studerende og kan agere derefter med hensyn til undervisere, lokaletildelinger, planlægning af 2. semester osv.

Der er sikkert andre der har andre beskrivelser af begrebet studiestartsprøve.

Hilsen Lars, der startede inden det blev moderne med studiestartsprøver....


Svar #2
09. august 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Hej Lars.

Tak )

Det dér har jeg dog allerede læst på skolens side men jeg undrer mig ikke så lidt over hvad man eksamineres i.


Brugbart svar (0)

Svar #3
09. august 2014 af Andersen11 (Slettet)

Det er en prøve, der afholdes kort efter studiestart (inden for et par måneder) for at sikre, at inaktive studerende ikke optager en studieplads, som de reelt ikke benytter.


Svar #4
09. august 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Andersen11: 

Ja, det er jeg med på, men hvad afprøves man i, så at sige ?


Brugbart svar (0)

Svar #5
09. august 2014 af Andersen11 (Slettet)

#4

Det afgøres af den enkelte undervisninginstitution. Reglerne er beskrevet i bekendtgrrelser for de enkelte uddannelser.


Svar #6
09. august 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Okay, det fremgår så ikke i bekendtgørelsen for HA(IB).

Jeg tænker bare om det er et vilkårligt mix imellem matematik, dansk og kvantitativ analyse, eller om det er forskellige sjove facts som er givet under rusturen, alene for at kunne kortlægge om man har været tilstede.

Det lyder meget fair at holde en prøve, men jeg har ingen forståelse overhovedet af hvad eksaminationen (som kan have en voldsom konsekvens) indebærer :-) ?


Brugbart svar (0)

Svar #7
10. august 2014 af MaibritG

Måske, at denne "fagbeskrivelse" kan give svar på dit spørgsmål: http://fagbesk.sam.sdu.dk/study/fagbasen/fagbesk.shtml?fag_id=28289&print=1

Især i forhold til:

Eksamenstidspunkt:
Der afholdes studiestartsprøve i oktober.
Omprøve i november.

Den studerende har 2 prøveforsøg til at bestå studiestartsprøven.

Prøveform til eksamensbevis:
Rapport

Og:

Undervisning er tilknyttet de fleksible fag Entreprenørskab, på den erhvervsøkonomiske linje, den studerende er tilknyttet.
Det vil sige, at undervisning i relation på studiestartsprøven finder sted i tilknytning til fagene:

Entreprenørskab og erhvervsøkonomiske beslutninger (9857701)
Entreprenørskab og ledelse (9857801)
Entreprenørskab og Design (9857901)

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (0)

Svar #8
10. august 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

Hej,

som jeg har læst, så stilles der ikke store krav. Jeg har set at der på nogle uddannelser, gives enten bestået eller ikke bestået. Pensum er sikkert kortfattet, men indenfor det man har lært. Jeg har også set at en enkeltuddannelse har søgt om at man genbruger, et allerede eksisterende seminar, hvor grupperne fremlægger de indledende problemstillinger for de andre grupper. Deltagelse=Bestået.

Hvis man tager pladsen, men ikke ønsker at studere og derfor er rejst om på den anden side af jorden, så får man nok svært ved at bestå. Før indførelsen af studiestartsprøver, kunne der gå op til et år (eller mere) inden man blev tvangsudmeldt fra universitetet, fordi man ikke var studieaktiv.

Hilsen Lars


Skriv et svar til: Studiestartsprøve

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.