Studievalg og videregående studie

Droppet ud af gymnasium

12. august 2014 af Sofiewuhu (Slettet)
HJÆLP!!
Jeg startede i gymnasiet igår, og jeg kunne mærke på mig selv, at jeg ikke var klar til en stx lige nu. Jeg er nok blevet ret skoletræt, og derfor ikke føler mig klar, til det. Havde ikke lysten til det, og vil ikke gå i skole i 3 år, uden at være motiveret til at lave opgaverne ordentligt osv.
Men jeg valgte så at droppe ud, allerede idag. (Ved godt det er tidligt) men føler at jeg har gjort det rigtige, men er bange for at mit valg vil påvirke mit liv. For hvis jeg nu får lysten tilbage, og kunne tænke mig en stx, om det så er muligt at komme ind?


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. august 2014 af DrProfEvil (Slettet)

Hej Sofie

Jeg vil ikke blande mig i, om hvorvidt du traf det rigtige valg, eller ej. Men er du sikker på at det er fordi at du er skoletræt, og ikke fordi at du er nervøs for alt det nye, der sker i dit liv?

Da jeg selv startede i gym, var der hurtigt en del, der faldt fra. Mener at vi mistede en 5-6 stykker i løbet af den første måned, og vi var vel ca. en tredjedel at de oprindelige, der var tilbage, da vi dimmiterede i 3.g.

Af dem, som jeg har snakket med, der droppede ud, var der nogle der fortrød det, og andre der ikke gjorde. Det jeg prøver at komme frem til, er om hvorvidt du nu er helt sikker på at det var/ er det rigtige valg?

Hvis du er overbevidst om at det er det rigtige valg, så kommer svaret her:

Du kan ikke, medmindre der er nogle regler jeg ikke kender til, starte i gym igen, når du er har været droppet ud i noget tid.

Men du kan dog godt starte på en HF. En HF giver præcis de samme muligheder som gymnasiet, men er struktureret lidt anderledes, og folk varierer mere i alder, end i gymnasiet.

Håber du kan bruge det til noget.

MVH.


Brugbart svar (0)

Svar #2
12. august 2014 af Nannavk (Slettet)

Hej Sofie.

Jeg synes det lyder underligt, at du ikke skulle kunne søge ind på et gymnasie igen. Jeg droppede selv ud af gymnasiet og kunne uden problemer komme ind på et studenterkursus (studentereksamen), men du kan jo prøve at ringe til studievejledningen på gymnasiet og spørge hvordan du står:)

Det er selvfølgelig et stort valg at droppe ud, men det lyder som om du bestemt regner med at gå i gang med en ungdomsuddannelse på et tidspunkt. Hvis jeg skal anbefale dig noget så er det at gå i gang med uddannelse igen allerede næste år, også selvom du ikke føler dig helt klar endnu. Da det sikkert ikke bliver nemmere med tiden at skulle forestille sig alle de lektier og afleveringer;)

Men når det så er sagt, så prøv at nyde det her år hvor du ikke har skole og lektier at tænke på:)


Brugbart svar (1)

Svar #3
12. august 2014 af DrProfEvil (Slettet)

Hej Nanna

Studenterkursus havde jeg ikke lige tænkt på, men det er selvfølgelig rigtigt nok.

Jeg tænkte mere på de treårige gynasier, hvor situationen, der hvor jeg gik i sin tid, var at man ikke kunne komme ind, andet end lige fra 9. eller 10. klasse, medmindre man havde gået der før, og kom tiggende tilbage inden for en uge af udmelding. Men det var også et striks gymnasium, og det kan være blevet ændret med tiden. Ved som sagt ikke, om der er kommet nye regler :)

Som Nanna siger, er det en god idé at kigge på uddannelse næste år, da det, sansyndeligvis, kun bliver hårdere med tiden (læs: Børn, Bolig, Job, Bil = forpligtigelser og penge). Nu ved jeg ikke så meget om opbygningen på studenterkurser, men jeg ved at det på HF er muligt at tage enkeltfag (er det også det på studenterkursus, Nanna? :) ), hvor du kan skrue lidt ned på undervisningen, og måske derved får lidt mere overskud til skole, da du kan blande det med noget andet, som du lyster.

Jeg ved godt at det måske lyder som jeg gør reklame for HF. Sagen er den, at jeg selv kommer fra en STX baggrund, men min storesøster gik på HF, og havde meget glæde ud af opbygningen, da det gav hende mere frihed. Og selvom det viste sig at hun ikke havde brug for HF'en (hun blev uddannet konditor efterfølgende), har jeg aldrig hørt hende klage over at have taget en HF, tværtimod :)


Brugbart svar (0)

Svar #4
12. august 2014 af Nannavk (Slettet)

Hej:)

Jeg skal ærligt indrømme, at jeg ikke ved hvordan reglerne er for at blive genoptaget på et gymnasium, men som #3 siger, så kan reglerne være blevet ændret, eller dit gymnasie kan måske have en anden holdning til tingene, så prøv at ringe/maile studievejledningen.

Med hensyn til at tage et studenterkursus som enkeltfag, altså et fag af gangen uden en fast klasse, så har jeg ikke hørt om det før, men én fra min klasse, der havde svært ved at få det til at hænge sammen skiftede til hf-uddannelsen, og blev dermed i vores klasse, bare uden at følge alle fagene.

Jeg synes personligt at hf er et rigtig godt valg, men hvis du endnu ikke ved hvad du vil være i fremtiden, så risikerer du at lukke for nogen muligheder, og det ville jo være en skam:)


Brugbart svar (0)

Svar #5
13. august 2014 af dannysannem

Der er i min optik ikke noget galt i at tage den beslutning du har taget. Det lyder ikke som om du er doven eller på nogen måde træt af at lære noget. Tværtimod. Skoletræt er nok bare det rigtige ord.

Og hvordan får man så samlet op på sig selv og sikret at man kan ikke går i stå? For det lyder som om du regner med at genfinde motivationen på et tidspunkt. En mulighed er at tage på højskole og holde dig læringsmæssigt i sving. Skole uden eksamener, prøver, karakterræs. Kun valgfag og skønne oplevelser, der giver lyst til og mod på livet.

Nu kender jeg ikke din alder. Du skal være fyldt 16½ for at starte på Ungdomshøjskole og 17½ for at komme på almindelig folkehøjskole.

Du kan gennem din UU-vejleder få mere at vide om dine muligheder også økonomisk. Ellers kan du ringe til Højskolernes Hus - fællesorganisationer for danske højskoler. http://www.hojskolerne.dk/

Du er også meget velkommen til at ringe til mig. Jeg arbejder på Rønde Højskole og jeg kan træffes på tlf.nr: 21935680

Mvh Danny Sannem, Informationsmedarbejder på Rønde Højskole


Skriv et svar til: Droppet ud af gymnasium

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.