Studievalg og videregående studie

tandlæge og læge! SNyd.

12. august 2014 af didodawood (Slettet)

det er sindssygt snyd at en tandlæge får flere penge end en læge


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. august 2014 af JEEJ2008

Hvad er der snyd ved det?


Svar #2
12. august 2014 af didodawood (Slettet)

fordi medicin studiet tager længere tid til at blive færdige end odontologi studiett


Brugbart svar (0)

Svar #3
12. august 2014 af RachaelN (Slettet)

Nu er det jo ikke pengene, der er drivkraften... 


Svar #4
12. august 2014 af didodawood (Slettet)

Jo, det gøøøøøøre! penge betyder alt


Brugbart svar (2)

Svar #5
12. august 2014 af Bullerkage (Slettet)

Du er en meget forvirret tøs. Gider dælme ikke have dig som læge, hvis det du tænker på i en liv-og-død-situation er, hvad du skal bruge din næste månedsløn på! FØJ!


Brugbart svar (1)

Svar #6
13. august 2014 af BadBoyBard (Slettet)

#5: Jeg kan ikke gøre andet end at klappe i hænderne af sådan en kommentar. I USA, hvor jeg læser, kalder man dem for "stupid pre-med girls", og de fleste er som regl bitches med inflateret egos.

Omkring >95% af dem bliver vasket ud af studiet, så du skal ikke være bange for at få en læge som hende. 

#0, økonomer, især i investeringsbanker, hvor jeg har være i praktik, tjener mere end tandlæger og læger. Måske kunne det være noget for dig. Medicin er ikke noget du skal gå ind i for pengenes skyld. Tro mig, du vil hade dit studium og job efter du først er kommet ind i det. 

Bard


Brugbart svar (4)

Svar #7
13. august 2014 af DrProfEvil (Slettet)

Hej #1

Jeg må indrømme at jeg ikke lige kan tage din kommentar i #4 seriøst...

Som #6 er inde på, er det meget tvivltsomt at du kommer igennem 6 års studier (plus alt det løse) med den indstiling.

Dog vil jeg give dig nogle statistikker:

http://www.ae.dk/sites/www.ae.dk/files/dokumenter/analyse/ae_forskelle-i-danskernes-indkomst-gennem-livet.pdf

Sidste side: Læge livsløn: 23,9 millioner, Odontolog/ Farmacuet livsløn: 19,9 millioner.

En anden statistik:

http://www.business.dk/karriere/her-er-vejen-til-den-hoejeste-loen

Læge, cand. med. gns. bruttoindkomst: 882.001

Odontologi ph.d.odont. gns. bruttoindkomst: 778.924.

Sidste kilde viser at gruppen med de højest betalte odontologer (med en ph.d.) tjener mere end gruppen med de højest betalte læger. Statistikken viser også at cand.act. (Aktuar) tjener markant mere i løn end både læger og tandlæger.

Nu forholder det sig sådan, at man oftest ikke bliver de højest betalte inden for et fag for ingenting. At være godt betalt hænger ofte sammen med engagement og evner. Når man udelukkende går efter en bestemt uddannelse grundet lønnen, har man intet oprindeligt engagement. Når man intet oprindeligt engagement har, får man ingen ekstraordinære evner. Når man ingen ekstraordinære evner har, bliver man ikke en af de bedst betalte. Tværtimod lander man et sted mellem bunden og midten.

Hvis penge har så stor en betydning for dig, taler statistikkerne deres eget sprog: Bliv aktuar!

Det eneste der kommer ud af at du vælger med pengepungen, i stedet for med hjertet er, at du kommer til at fortryde dit valg senere i forløbet. Jeg vil opfordre dig til at genoverveje din situation, og finde ud af om det nu virkelig også er medicin du vil, eller om du måske har et andet, højere, ønske, på trods af at lønnen måske ikke er så god som du kunne tænke dig.

En SOSU assistent som der er tilfreds med hans/ hendes livsvalg, er markant lykkeligere, end en læge der hader sine livsvalg, også selvom SOSU assistenten tjener mindre.

I min verden er penge intet værd. Penge er et nødvendigt middel for individets overlelvelse, hverken mere eller mindre.


Brugbart svar (0)

Svar #8
17. august 2014 af JEEJ2008

Det var da en solid arrogant og kvalmende holdning #1 - jeg håber aldrig vi bliver kollegaer! MVH.


Brugbart svar (0)

Svar #9
17. august 2014 af Narkcab

Hvordan kan du få dig til at tænke på penge, når det handler om at rede et liv. Det er jo en mega klam og frygtelig tankegang. Jeg forstår du tænker på penge, hvem gør ikke det, men så tag og læs bussines eller nogen lignende.


Brugbart svar (0)

Svar #10
17. august 2014 af DrProfEvil (Slettet)

Hej #8

Jeg er enig med dig i at det er en arrogant holdning, jeg kan heller ikke selv forstå en sådan holdning.

Min erfaring er dog at der er en nogle mennesker på studiet, der, desværre, tænker med deres pengepung eller på "prestigen", i stedet for at vælge med hjertet. Min erfaring er dog også at så snart det går op for disse mennesker at hverken lønnen eller prestigen står til måls med de forventninger de har, så dropper mange af dem ud og finder noget andet at lave.

Desværre virker det dog til at de 3 p'er holder ved for nogle ansøgere (penge, piger og prestige), også selvom det ville være vidunderligt hvis alle valgte ud fra en reel interresse, i stedet for at enkelte valgte ud fra fantasier om at de kan få det fede hus på Strandvejen med den fede Porsche i garagen, mens folk falder på knæ og tilbeder dem. Den holdning er i mine øjne meget forfejlet - så er det ikke medicin man skal læse!

#9

Som skrevet til #8 synes jeg ikke at du skal være nervøs for at trådstarter bliver læge, men en sådan holdning er det rimelig usandsynligt, især når trådstarter allerede brokker sig over lønnen.


Skriv et svar til: tandlæge og læge! SNyd.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.