Studievejledning

Fysik/Matematik A på STX eller HTX?

14. august 2014 af kasplars (Slettet)

Hej med jer. 

Efter min gymnasielle uddannelse har jeg tænkt på at studere fysik på højere niveau. Hvad er bedst; STX eller HTX?

Argumenter gerne for og imod :).

Mvh. Kasper


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. august 2014 af Jerslev

Begge dele er lige godt. Der er ikke nogen nævneværdig forskel.
- - -

mvh

Jerslev


Svar #2
14. august 2014 af kasplars (Slettet)

Har du nogen erfaring? :)

Brugbart svar (0)

Svar #3
15. august 2014 af Jerslev

Andet end at have en bachelor i fysik? Næ.
- - -

mvh

Jerslev


Svar #4
15. august 2014 af kasplars (Slettet)

Undskyld hvis du misforstod mig, ven ;). Jeg mente blot, om du havde erfaring fra et af stederne? Hahaha :D. Hvad synes du, der var godt og dårligt :)?


Brugbart svar (0)

Svar #5
17. august 2014 af bummelumbumbum

Jeg er lige begyndt på HTX på kom/IT-linjen, og jeg ville nok sige at på HTX har man lidt flere fag som er mere relevante for en fysiker end på STX. Du ville komme til at have matematik A, fysik A, kemi B og biologi/geografi C på begge uddannelser, forskellen ligger istedet i de øvrige fag. På HTX har man teknologi og teknikfag, hvor man bl.a lærer at bruge nogle af teorierne i praksis, og du ville som tredje studieretningsfag muligvis også have astronomi eller statistik på C-niveau, der også er relevante for en fysiker (på STX ville det tredje fag være kemi B, der er obligatorisk på HTX). I stedet har man flere humanistiske og brede fag på STX såsom religion, idræt, historie, 2. fremmedsprog, osv. 

Derudover skal det også nævnes, at man generelt siger, at naturvidenskab på HTX er mere brugbart i det virkelige liv (som ingeniøre lærer det), mens fysik på STX er mere traditionel naturvidenskab (som universitetsstuderende lærer det).

Men begge uddannelser er adgangsgivende til fysikstudiet, så det er egentlig op til dig - har du lyst til at tage en bred almendannende uddannelse, hvor du får mange forskellige fag fra forskellige faggrupper, eller har du mere lyst til en uddannelse hvor du næsten udelukkende har om naturvidenskab og teknologi? 


Skriv et svar til: Fysik/Matematik A på STX eller HTX?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.