Kemi

Kemi A - August 2000 opgave 3: Isolering af et uorganisk stof

14. august 2014 af Isabella11 - Niveau: A-niveau

Hej!

Jeg håber der er nogen der vil hjælpe mig med følgende opgave:

... Af vandfasen udtages der 50,0 ml, som fyldes i en konisk koble, og der tilsættes saltsyre.

Den tilsatte mængde saltsyre er i overskud i forhold til anilinet, og alt anilin reagerer derfor med saltsyre efter reaktionsskemaet.

C6H5NH2 (aq) + HCl (ag) --> C6H5NH3+ (ag) + Cl- (aq)

Nu titreres såvel den overskydende mængde HCl (aq) som den dannede mængde C6H5NH3+ (aq) med 0,100 M NaOH (aq).
Resultatet af titreringen fremgår af grafen på næste side (vedhæftet billede). Det første ækvivalenspunkt svarer til 17,0 ml NaOH-opløsning.

c) Vis, at koncentrationen af anilin i vandfasen er 0,0160 M. Marker på et bilag, hvordan kurven er udnyttet.

d) Beregn KF

e) Begrund, at ekstraktionen af anilin over i etherfasen vil være væsentlig mindre effektiv, hvis vandfasen er stærkt sur

Håber der nogen der vil hjælpe :)

- Isabella

Vedhæftet fil: image.jpeg

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. august 2014 af Heptan

c)

Det første ækvivalenspunkt svarer til reaktionen mellem anilin og stærk base, og det ses, at de reagerer i forholdet 1:1.

Den formelle koncentration af anilin kan altså let beregnes, idet vi kan beregne stofmængden af NaOH (17,0 mL 0,100 M NaOH).

Denne stofmængde er altså identisk med stofmængden af anilin, og stofmængdekoncentrationen kan altså let beregnes, idet voluminet udgør 50,0 mL + 17,0 mL


Brugbart svar (0)

Svar #2
14. august 2014 af Heptan

d) Mangler info

e) Anilin er en base, så derfor vil den være protoneret, hvis vandfasen er stærkt sur, og anilin bliver således mere vandopløseligt og mindre "etherfaseopløseligt".


Svar #3
15. august 2014 af Isabella11

Tak for hjælpen! Men jeg tror ikke helt at jeg forstår #1. Altså det første forstår jeg godt, det med at det er en reaktion mellem anilin og en stærk base. men jeg forstår ikke hvordan du kan se at de reagerer i forholdet 1:1. Jeg kan desuden heller ikke se hvordan du får stofmængden til at være det samme som anilin, for det kan jeg ikke. Men ellers mange tak for hjælpen :)


Brugbart svar (0)

Svar #4
15. august 2014 af Heptan

#3

1 C6H5NH3+ (aq) + 1 OH- (aq) --> C6H5NH2 (aq) + H2O (l)

Stofmængden af stærk base der skal bruges til at omdanne protoneret anilin er den samme som stofmængden af protoneret anilin.


Svar #5
15. august 2014 af Isabella11

Tak, nu kan jeg se hvordan de reagerer!

Men jeg stadig ikke helt sikker på om jeg forstå det her med at vise at koncentrationen er 0.0160 M, og hvordan jeg skal inddrage bilaget


Brugbart svar (0)

Svar #6
15. august 2014 af Heptan

Brug formlen

n = c * V


Skriv et svar til: Kemi A - August 2000 opgave 3: Isolering af et uorganisk stof

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.