Studievalg og videregående studie

Forskel på Hf-2år og hf enkeltfag???

15. august 2014 af annahansen2

Hej alle. Jeg vil gerne vide, hvad forskellen er på den 2-årige hf og enkeltfag.

Jeg kan læse mig frem til, at der er en række obligatoriske fag, man skal have for at gennemføre en hf, ligemeget om det er enkeltfag eller hf-2 år. Er det rigtigt?

Jeg vil meget gerne høre om enkeltfag og hvad der skal til for at gennemføre det. Er der fordele/ulemper?

PÅ forhånd tusind tak. :) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. august 2014 af Stats

enkelt fag (alene) giver ikke adgang til universitetet. Men det gør en 2-årig

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #2
15. august 2014 af annahansen2

Hvis man sammensætter enkeltfag til en fuld hf.

Brugbart svar (0)

Svar #3
15. august 2014 af Stats

1. Hvorfor skulle man gøre det? Men OK. Det er ikke mit valg ;)

2. Prøv at snakke med en studievejleder. Jeg tror ikke den går ;)

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #4
19. august 2014 af PSXL

Så vidt jeg forstår, så ja, så skal du have nogle obligatoriske fag for at kunne få en fuld HF ud fra HF enkeltfag. Fordelen kunne evt. være, at man (næsten) selv kan bestemme, hvornår man vil have fagene, da man selv er med til at sammensætte forløbet. En ulempe kunne være, at man ikke følger en fast klasse på samme måde, som man gør i en 2-årig HF. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
19. august 2014 af preity1610 (Slettet)

HF enkeltfag bestemmer du selv sammensætning af fagene(udover de obligatoriske fag). 
Hvis det var mig eller hvis jeg kunne skrue tiden tilbage havde jeg HELT klart valgt Hf enkeltfag. jeg fortryder rigtig meget at jeg ikke gjorde dette. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
23. august 2014 af swampendk (Slettet)

Jeg valgte også at tage min HF via enkeltfag. Pga. af følgende:

1) Jeg kunne tage det  via 100% fjernundervisning, så jeg valgte at rejse til asien for at lave frivilligt arbejde(SUen fulgte med)

2) Jeg havde det bedst med at kunne fordybe mig i hver enkelt fag, i stedet for de fagpakker hvor det er sådan lidt af det hele. Desuden kan du tilllade at have en dårlig eksamen, i forhold til en dårlig fagpakke eksamen, da det ikke vejer lige så højt.

3) Da jeg selv kunne vælge min fag, har jeg taget et par ekstra fag, sådan at jeg kunne komme ind over alt( vel og mærke hvis snittet var til det). Dette ville ikke have kunne ladet sig gøre, det hvor jeg gik hvis jeg havde taget den normale hf.

4) Man SKAL lave et tværfaglig eksamensprojekt hvis man tager en HF via. enkeltfag, dvs. du kan vælge at lave et projekt om noget der interesserer dig, og dermed er chancen for en god karakter høj. Projektet vejer lige så meget som et B-fag.

5) Går det dårligt for dig i et valgfag, tager du bare et nyt valgfag og det gamle fag vil ikke tælle med. Går det dårligt for dig i et obligatorisk fag kan man bare opgradere.

 

Min oplevelse er at HFen med fagpakker, er mere sammenhængende da fagene suplerre hinanden mere, men omvendt er man mere låst fast, og jeg synes at man har en langt større frihed. Man skal godt lave et eksamensprojekt som du ellers ikke skal lave normalt, men dette er overkommerligt, da selv vælger hvad det skal handle om.


Skriv et svar til: Forskel på Hf-2år og hf enkeltfag???

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.