Samfundsfag

konsekvenser af identitetsdannelsen ?

15. august 2014 af kalleballe1 (Slettet) - Niveau: A-niveau

hejsa, nogle der kan hjælpe ?  

Et individ i nutidsdag for mere frihed fra forælderne, hvilken konsekvenser kan der medføres hvis man ikke følger den sociale arv. eller hvis forældrene håber på at barnet bliver mere ansvarlige voksen, men det alligevel ikke gør ? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. august 2014 af DinosaurKaren (Slettet)

Jeg ville sige angst. 

Alt presset, ansvaret og mulighederne for unges identitetsdannelse i det senmoderne samfund er angstprovokerende. 

Desuden er det et stort behov for anerkendelse (fx likes på facebook). Hvis ikke behovet for anerkendelse og bekræftelse er opfyldt, bliver man usikker.


Brugbart svar (0)

Svar #2
15. august 2014 af ping317 (Slettet)

ift. socialarv - positiv såvel som negativ - vil det logisk set skabe mere socialdynamik, forstået på den måde at man er lettere påvirkelig overfor sekundære kilder (venner, skole osv.). 

Iforhold til anden del, er det klart at frihed også betyder frihed til at være uansvarlig, egoistisk osv. Det er en logisk konsekvens, at hvis barnet i højere grad er frigjort fra forældrendes autoritet har forældrende ikke samme grad af"magt" over børnet. hermed ikke sagt at forældres accept stadig ikke betyder meget, for mange unge mennesker(om de vil stå ved det eller ej). 

ift. pernilles svar er jeg enig, men det er måske lidt for definitivt. fordi det har bestemt også sine styrker at man lærer at træffe sine egne valg. tror jeg vil ændre det til. "for nogle unge kan det medføre angst"


Skriv et svar til: konsekvenser af identitetsdannelsen ?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.