Studievejledning

Relevant egenskab mangler! beråd mig

17. august 2014 af larsenlottesen (Slettet)

Hej

Har startet 1.g i HTX, det er jeg meget glad for, dog mangler jeg en relevant egenskab til at opnå gode karakter. Jeg har ét problem med at tale, når jeg taler så stammer jeg, kan man sige, jeg stammer ikke, men jeg har svært ved at udtale ord. Fx når læren vælger mig som ''højlæseren'' i klassen. Så bliver jeg ekstrem bange for at ''stammen'' kommer og klassen begynder med at grine af mig (hvilket skete i folkeskolen, og nu prøver jeg at undgå det, trist). Før i tiden stammede jeg grovt. Men nu er det næsten hævet, dog er den der stadig. Og jeg ved at stammen kommer ikke fra frygten, for nogle gange når jeg snakker med min lille bror så kommer den og jeg er ikke bange eller sådan noget fra min lillebror, elsker ham højt det gør han også, så er det et stærkt bevis på det ikke er grundet. Jeg har gået til stammekursus, det var ikke noget hjælp, ærveligt at kommunen eller lægerne ikke har fundet en løsning på denne livsproblem, også bekymrer de sig om slet ikke nogle relevante regler for borgerne. De har glemt de triste (dem der ikke har fundet løsning til individets problem), og nu går det ud over min uddannelse, hvilket er noget som min familie ser frem til!, trist og trist og atter trist, hvordan kan jeg udtrykke mine følelser om hvordan det er at ikke kunne udtrykke sin mening/følelser via munden/tungen, mens jeg ser alle andre snakke som om det ikke noget. Man skal være aktiv i timerne for at få høje karaktere, og det kan jeg ikke idet jeg nogen gange har problemer med at tale! Og at tale er det andet vigtigste egenskab iforhold til gode karakter,  det vigtiste er intilligent, (hvilket jeg er, folkeskole lærene har selv sagt det til mig og mine forældre i møderne, lærene vidste ikke at jeg havde dette problem, mine forældre sagde det ikke idet jeg sagde/ønskede de ikke gjorde, jeg vil bare være et normalt menneske,)det går hårdt, hvad kan man sige/gøre til noget man ikke magter at gøre/sige, jeg/familien kan ikke gøre noget ved det, det er mega nederen. Har brug for råd, har prøvet alt for at stoppe det, men det stopper ikke, HJÆLP. Er dybt nedtrykt over dette problem. Dette problem havde jeg siden jeg husker (ca. 10 år siden). Igen ser jeg alle, der befinder sig omkring mig tale og udtrykke deres mening, mens jeg sidder bare stum og ikke kan ytre mit eget. Hvad kan jeg gøre, skrive et digt og græde? Desværre prøver jeg altid at prøve at glemme at jeg har dette livsproblem kørende. Denne verden handler om tale. Igennem tale/skrivning har menneskene kunnet sende beskederne fra 100 år siden til eksempel vis fysikerne for at opfinde mere osv.  !!!! Mega nedern kan ikke gøre noget ved det, nedtrykt.


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. august 2014 af hesch (Slettet)

Jeg er hverken talepædagog, eller noget der ligner.  Endvidere har jeg aldrig hørt dig tale.  Jeg kan blot læse, hvad du har skrevet i dit indlæg. Hvis man, på nogen måde, kan sammenligne dit skrivesprog og dit talesprog, hæfter jeg mig ved nogle af dine ordvalg og formuleringer. For eksempel i din overskrift:  beråd mig.

Jeg må så spørge dig:  "Fisker" du efter specielle ord, når du taler ?  Er det her, at du snubler over ordene og går i stå ?  Lidt mere "jævnt", kunne du i overskriften have skrevet:  hjælp mig, eller, råd ønskes.

Du skriver meget lange sætninger, hvor der mangler nogle kommaer, (egentlig er det pausekommaer, jeg efterlyser ). Hvis de også mangler i dit talte sprog, ( i form af en kort pause ), går det for stærkt. Endvidere kunne du udskifte nogle af dine kommaer med punktummer ( længere pauser ).

Så prøv at anvende jævnere formuleringer/ordvalg.  Anvend kortere sætninger.  Slap mere af, og hvil i dig selv.

Jeg ved det godt:  Nemmere sagt end gjort. Men øv dig.

Held og lykke.


Brugbart svar (0)

Svar #2
17. august 2014 af hesch (Slettet)

#1:  PS:  Bemærk antallet af afsnit i #0 og i #1.  Opdel dit skrevne i mindre dele, og lad det smitte af på dit talte sprog.


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. august 2014 af Isabella11

Jeg kender selv nogle der stammer, og jeg vil ikke sige at det går ud over denne persons karakterer. Det kan godt være at de grinte af dig i folkeskolen, men jeg synes ikke du skal lade dig påvirke af det, for så kommer det som du selv skriver til at påvirke at du ikke har lyst til at snakke i frygt af at blive grint af.

Dog vil jeg sige, at i min klasse er der ikke nogen der griner af "stammeren" når denne person stammer. Dette kan være fordi at man nu er kommet i gymnasiet og måske er blevet lidt mere moden. 

jeg synes derfor, ligesom der blev skrevet til dig tidligere, at du skal prøve at slappe af, og tage det stille og roligt. Ja det er måske sværere end som så, men jeg vil mene at det nok er en vanesag, at snakke i klassen. Men hvis du ikke begynder at snakke i klassen, så bliver dine karakterer ikke gode.

Eventuelt kan du snakke med dine lærer og fortælle dem om dit problem, så de ved hvad det er der trykker dig. Det hjælper måske ikke på karaktererne, men så får de en forståelse for dit problem. Eventuelt kan du også snakke med en studievejleder og høre om denne kan gøre noget for dig :)


Skriv et svar til: Relevant egenskab mangler! beråd mig

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.