Virksomhedsøkonomi (VØ el. EØ)

resultatpopgørelse og balance

17. august 2014 af en29 - Niveau: B-niveau

Hej,

Hvorfor er det, at en resultatopgørelse og en balance altid skal balancere (stemme/gå ud med hinanden)?

Jeg ved, at det skal det bare, eller går det ikke op.. Men der må være noget mere?

Håber der er én som vil hjælpe. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. august 2014 af Stats

Resultatopgørelsen og balancen skal heller ikke gå ud med hinanden...

Resultatopgørelsen fortæller bare om din omsætning, og hvordan du har brugt pengene det pågældene år. Derefter tar man overskudet og påføres til dine passiver i balancen.
Hvori balancen går mere ud på hvordan du har fået pengene, og hvordan du har brugt dem

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #2
17. august 2014 af en29

Ikke helt det jeg søger, desværre.

Jeg har fået stillet spørgsmålene;

Hvorfor balancere balancen?
Hvorfor balancere resultatopgørelsen?

Brugbart svar (0)

Svar #3
17. august 2014 af Stats

Når du har overskud, så skal det resterende overskud (efter du har betalt anparthavere/aktionære), påføres i dine passiver. Din egenkapital stiger. I dine aktiver har du så dine likvider. Disse stiger også.

Og modsatte sker hvis der er underskud

(ved ikke om det er svar nok, da jeg syntes spørgsmålet er lidt kryptisk)

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (1)

Svar #4
29. august 2014 af christinacomaco

Pga det dobbelte bogholderi (hvis du debitere, skal du også kreditere), dvs. at når året er omme (eller den periode, du laver regnskabet for), så regner du ud, hvor meget der står på dine resulatkonti, for derefter at kunne "nulstille" disse konti, er du nødt til at fjerne det, der står på de forskellige konti.

Måden du fjerner noget fra en resultatkonto på, er: Hvis du har noget stående i debet-siden, som skal væk, så krediterer du kontoen med det beløb, der skal væk (og omvendt), når du har krediteret noget, så ved du (pga det dobbelte bogholderi) at du skal debitere et andet sted. Dette andet sted vil i mange tilfælde være på balancen. Når du har gjort dette for alle de reultatopgørelseskonti, vil de alle være "nulstillet" Dvs. at der står lige meget på debet og kreditsiden.

Når du har opgjort dit overskud (eller underskud), så fører du det over på balancen. Hvis virksomheden har overskud, så skal du se det som om, at virksomheden skylder overskuddet til ejerene af virksomheden, og derfor føres et overskud som en gældspost (Gæld til ejerne dvs. egenkapitalen). Så derfor balancere balancen: Aktiverne = Virksomhedens værdier, Passiver = virksomhedens forpligtelser.

Gav det mening?


Skriv et svar til: resultatpopgørelse og balance

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.