Samfundsfag

argumenter, hjææælp

19. august 2014 af kimhej (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej alle, sidder virkelig og bøvler med den her opgave, da jeg ikke rigtigt ved hvordan man argumentere ud fra en økonomisk teori, håber nogle kan hjælpe!

Argumenter ud fra økonomisk teori for synspunkterne, som de kommer til udtryk nedenfor.

”Sunde offentlige finanser er den klippegrund, vi skal bygge væksten på. Og hvem skal skabe den vækst? Det skal de mange flittige og dygtige danskere, der arbejder i de private virksomheder og tjener penge og valuta til landet. Det er meget enkelt. Samfundets velstand kan kun komme fra private virksomheder.

Vækst skal skabe nye jobs. Vækst skal sikre vores ældrepleje, sygehuse og uddannelser. Vi har sænket skatten på arbejde (...) Vi har reformeret dagpengene (...) Vi har gjort det lettere for dygtige udlændinge at komme til Danmark.”

Uddrag fra Lars Løkke Rasmussens åbningstale i Folketinget d. 5/10 2010


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. august 2014 af Soeffi

Hej ceciliefrost96,

økonomisk teori siger at værdier skabes af arbejde eller produktion. Det gælder sådan set alle økonomiske teorier, uenigheden ligger som regel i hvordan overskuddet skal fordeles.

Når Lars Løkke siger at han har reformeret dagpengeområdet betyder det at han har skåret ned, så folk bliver presset til at tage job hurtigere. Teorien bag at dette virker, er at der er masser af job, folk er bare dovne. Af samme grund har han sænket skatten på lønarbejde, for at gøre det mere tillokkende at arbejde.

Han nævner også at væksten skal ske i det private arbejdsmarked. Det modsiges normalt ikke af venstrefløjen, men de plejer at fremhæve at det offentlige køber ydelser hos det private i forbindelse med offentlig byggeri mv.

Når han siger, vi har gjort det nemmere dygtige udlændinge at komme til Danmark mener han at regeringen har gjort det sværere for fattige mennesker at komme op at nasse, mens det er blevet nemmere for polakker at komme op at tage underbetalt arbejde, hvilket Løkke mener er godt.


Svar #2
19. august 2014 af kimhej (Slettet)

tak!


Brugbart svar (0)

Svar #3
19. august 2014 af Soeffi

Hej, du må undskylde den ironiske tone. 

Lidt mere seriøst drejer talen sig om to ting: vækst og arbejde. Hvis du tager sætningen: Vi har sænket skatten på arbejde (...) Vi har reformeret dagpengene (...) Vi har gjort det lettere for dygtige udlændinge at komme til Danmark" drejer den sig om at skaffe arbejde. 

Hvordan han vil skaffe vækst er lidt uklart; tilsyneladende mener han at bare vi arbejder mere eller hårdere kommer væksten. Om dette er rigtigt kan diskuteres. Det er klart at går de ansatte rundt på arbejdspladserne og driver den af, vil det give vækst, hvis de tager sig sammen, men gør de allerede hvad de kan hjælper det ikke så meget at sætte arbejdsmængden op. 

Det minder om den Socialdemokratiske regerings forslag om at alle, der har et arbejde, skal arbejde 12 min. mere. Dette skulle betyde at produktionen gik op tilsvarende. Der er i midlertid to indvendinger: den ene er loven om aftagende marginalprodukt, der betyder at der kommer et punkt man ikke øger produktionen selv om man ansætter yderligere medarbejdere. Den anden er at der ikke nødvendigvis er et marked for den eksta produktion.


Brugbart svar (0)

Svar #4
19. august 2014 af Soeffi

Der kunne selvfølgelig blive større efterspørgsel, hvis de får løn for de 12 min., men så vidt jeg husker svarede Helle Thorning undvigende på spørgsmålet om det skulle være 12 min. med eller uden løn.


Brugbart svar (0)

Svar #5
19. august 2014 af ping317 (Slettet)

Hvad for noget økonomisk teori har i arbejdet med ? :) 

Har har 3 grundlængende præmiser du skal argumentere for med det økonomiske teori i har lært:

1: Sunde offentlige finanser er grundlaget for vækst,

2: Det er det private arbejdsmarked der skaber overskud for landet

3: Vækst forudsætning for velfærd.  

Her ud over har LLR's regering har gjort 3 ting du også skal argumentere for med økonomisk teori:

- mindre skat på arbejde(vil tro i har, snakket om udbud og efterspørgsel),

- reformeret dagpenge

- gjort det nemmere for dygtige udlændinge at komme til danmark

. se iøvrigt bort fra Soeffi's første kommentar, det var ment som en joke. Husk at du skal argumentere for - ikke imod :)  tror iøvrigt de 12 minutter endte med at være med løn, men blev overflødige grundet fjernelsen af efterlønnen, da arbejdsudbudet blev ændret den vej rundt. 


Svar #6
20. august 2014 af kimhej (Slettet)

tak for hjælpen tror jeg nok, har godt nok lige lidt svær ved at finde rundt i alt det i skriver


Brugbart svar (0)

Svar #7
20. august 2014 af Soeffi

Prøv evt. at læse http://www.stm.dk/multimedia/Ny_v_kst_i_Danmark.pdf, det er en rapport fra regeringens Vækstforum, der i 2010 kom med anbefalinger til at skabe vækst (www.stm.dk er statsministerens hjemmeside). 


Brugbart svar (0)

Svar #8
20. august 2014 af ping317 (Slettet)

Tror bare du skal fokusere på hvad i har lært, det er det din lærer gerne vil se dig formidle :) pas på at du ikke tror nøglen til den kode karakter er at finde en masse ekstraviden på nettet, da det du bliver bedømt på er hvor godt du har fanget pensum. 


Brugbart svar (0)

Svar #9
20. august 2014 af Soeffi

Der er typisk to økonomiske teorier, der kan komme på tale

1) Klassisk liberalistisk økonomi og

2) Keynesianisme

I den første forudsættes det, at staten ikke blander sig i økonomien på anden måde end at skabe rammerne for fri markedsøkonomi. I det frie marked vil konkurrencen mellem virksomhederne skabe den størst mulige effektivitet i produktionen og dermed den størst mulige vækst. Staten skal samtidig prøve at gøre egne udgifter så små som mulige og desuden undgå at pålægge virksomhederne unødvendige byrder f.eks. til miljøbeskyttelse. I følge denne teori vil økonomien ikke kunne hjælpes frem ved hjælp af skatteindgreb, de vil på sigt virke mod hensigten. 

I det andet tilfældet antages det, at staten skal gå ind at hjælpe erhverslivet i krisetider ved dels at sænke renten på lån til investeringer i produktionsudstyr, dels ved at starte bygge- og anlægsprojekter som kan holde hjulene igang i det private erhversliv. Keynesianisme går også ind for en aktiv skattepolitik dvs. skatterne kan bruges til at hjælpe økonomien i kriser.

Så vidt jeg forstår, lægger Lars Løkke vægt på det første. Dog nævner han en lempelse af skatten almindelig lønindkomst, som mere er i stil med det sidste.


Svar #10
21. august 2014 af kimhej (Slettet)

hvis der er andre der kan hjælpe må de meget gerne det, er stadig meget på dybvand. Synes ikke rigtigt jeg har noget i mine noter om økonomisk teori, og jeg forstår overhovedet ikke hvad det er jeg skal argumentere for??? skal jeg svare på hvordan vi kan skabe mere vækst eller?


Skriv et svar til: argumenter, hjææælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.