Engelsk

Aspekter i engelsk

19. august 2014 af aba38dfj (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej med jer.

Jeg skal finde ud af hvor der er aspekter i denne tekst. Jeg har ikke helt rigtig styr på det med aspekter. Kan i hjælpe mig med at finde ud af, hvilke af disse ord er aspekter i teksten? Og hvorfor de er aspekter?  - MANGE TAK!! :)

The hills across the valley of the Ebro were long and white. On this side there was no shade and no trees and the station was between twho lines of rails in the sun. Close against the side of the station there was the warm shadow of the building and a curtain, made of strings of bamboo beads, hung across the open door into the bar, to keep out flies. The american and the girl with him sat at a table in shade, outside the building. It was very hot and the express from barcelona would come in forty minutes. It stopped at this junction for two minutes and went on to madrid. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. august 2014 af Stygotius

Aspekt er den synsvinkel under hvilken man ser en handling, dvs. om man ser hele handlingen under ét elle om man går ned midt i handlinge og ser den mens den er i gang.

På engelsk udtrykker man aspekt med simpel tid eller udvidet tid.

Simpel tid "He smokes"

Udvidet tid "He is smokng"

Sammenlign:

"I saw Mary cross the street and disappear into a house"  (simpel tid)  -dvs. jeg så hele det at hun gik over gaden  -fra hun begyndte til hun var færdig med det.. 

"I saw Mary crossing the street and being run over by a bus" (udvidet tid)  -dvs. jeg så hende mens hun var i færd ed at gå over gaden.

På dansk kan vi udtrykke den udvidede tid, altså en  igangværende handling  med udtryk som 

hun var i færd med,  -  hun var i gang med -  hun var ved at.


Skriv et svar til: Aspekter i engelsk

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.