Fysik

p-V cyklus

19. august 2014 af 1113 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej. Jeg skal tegne den her skitse men kan slet ikke finde ud af hvordan den skal ende med at se ud. Håber nogen kan hjælpe.


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. august 2014 af Andersen11 (Slettet)

I et (p,V)-koordinatsystem indtegnes punkterne

      (pa,Va) --> (pb,Vb) --> (pc,Vb) --> (pd,Va) --> (pa,Va) .


Svar #2
19. august 2014 af 1113 (Slettet)

Jeg sad og prøvede at finde ud af det i hånden. Men forstod bare ikke hvordan det kunne hænge sammen ved både konstant volumen opvarmning og konstant volumen nedkøling


Svar #3
19. august 2014 af 1113 (Slettet)

Har fundet ud af det nu.

Ved de næste spørgsmål har jeg sagt at.

Gassen modtager QH ved delprocess (pb,Vb)  --> (pc,Vc)

Gassen afgiver QC ved delprocess (pd,Vd) --> (pa,Va)

Udled et udtryk for QH og QC

QH=ncp(Tc-Tb)

QC=ncp(Ta-Td)

Er det rigtigt, eller?


Brugbart svar (0)

Svar #4
20. august 2014 af GalVidenskabsmand (Slettet)

De to delprocesser, hvor der udveksles varme, foregår begge ved konstant volumen. Så du skal bruge cV i stedet for cp. Desuden ville jeg bytte om på Ta og Td (dvs. skifte fortegn) i udtrykket for QC. Der står nemlig i opgaven, at QC er den varmemængde, der AFGIVES fra gassen. Altså jeg tænker på udtrykket sådan her: Qtilført = ncv(Tslut - Tstart) , som så omformuleres til Qafgivet = ncv(Tstart - Tslut)


Svar #5
20. august 2014 af 1113 (Slettet)

Men hvis der afgives varme skal QC helst være negativ jo. Derfor har jeg valgt at sige Ta-Td


Brugbart svar (0)

Svar #6
20. august 2014 af GalVidenskabsmand (Slettet)

Hvis der afgives en varmemængde, så er den tilførte varme negativ og den afgivne varme positiv. I opgaven står der, at QC er den afgivne varme, så jeg vil have, at den skal være positiv, altså Td - Ta.


Svar #7
20. august 2014 af 1113 (Slettet)

Forstår hvad du mener nu :) Tak for det :)


Skriv et svar til: p-V cyklus

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.