Dansk

Novelle?

21. august 2014 af mulle123410 (Slettet) - Niveau: 8. klasse
Hej alle sammen:)
Jeg skal skrive en novelle i dansk, som skal handle om at være ung, har i nogle ideer til emne inden under Ungdom ?? Har i nogle gode ideer til hvordan den kan starte og slutte ?? tak på forhånd:)

Brugbart svar (1)

Svar #1
21. august 2014 af Latyrus (Slettet)

Du kan jo tage fat på nogle af de klassiske ungdomstemaer, såsom venskab, kærlighed, løsrivelse fra forældrene, mobning, identitet mv. Du kan evt. bruge noget fra dit eget liv som inspiration :)

Brugbart svar (0)

Svar #2
22. august 2014 af Ganymedes

Med hensyn til indledning og afslutning, kan du jo i indledningen beskrive hovedpersonens problemstilling. Eksempel (sjovt nok et uddrag fra en stil jeg selv skrev i 8.): "Jeg ved ikke, om du kender det. Men hvis du gør, så ved du præcis, hvordan vi børn har det op til jul. Hvis du ikke gør, så prøv at huske tilbage på dengang du selv var barn; det dejlige skær fra de levende lys og nisser, som stod i hvert et vindue, den skønne knitrende lyd af gaver, som blev pakket ind og duften af nybagte peberkager – sådan ser jeg julen for mine øjne og sådan har jeg altid set den. Jeg har altid elsket julen rent ud sagt. Men denne jul, som jeg nu vil fortælle dig om, var langt fra det jeg lige beskrev."

Det karakteristiske ved novellen er, at den har en åben slutning :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. august 2014 af Stygotius

Det er da et smaddergodt forslag fra Ganymedes !!


Skriv et svar til: Novelle?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.