Matematik

Find kræfterne Fr og FC koordinater og størrelser (vektorregning)

21. august 2014 af MatBioFyKe (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej folkens" Som forhåbentlig ved lidt mere om vektorer end jeg xD Mange tak på forhånd med den evt. hjælp!
.
I nedenstående udklip har jeg lagt to opgaver op, med evt. oplysninger og billede.
Det jeg har svært ved at forstå er opgave (m), men forklarer også hvad jeg har gjort i opgaven forinden, i tilfældet at dette er gjort forkert :).

Der er to kræfter der virker på go - karten (Tyngde- og reaktionskraften) = (Ft og Fr), summen af disse giver en tredje kraft; Centripetalkraften (FC).

I første opgave skal jeg starte med at beregne tyngdekraften (dens koordinater og størrelse):
Ft = m * g     hvor g = (0 ; -9,82) og massen af go - karten er 180 kg. Her går jeg ud fra at jeg kan forlænge g med de 180 kg. Således at jeg får tyngdekraften til at være de Ft =  (0 ; -1767,60).

Størrelsen finder jeg ved at smide Ft(x) og Ft(y) ind i pythagoras sætning.

Nu kommer vi til mit egentlige problem! Ved at se på figur 4, kan i således se hvorledes kræfterne (vektorerne) virker på gokarten. Følgende har jeg gjort mig nogle antagelser:

1: Jeg formoder at FC ligger på x - aksen, mens tyngdekraften Ft bevæger sig ned af den negative y - akse.
2: Pga. formodning 1, antager jeg så at FC's y værdi må være lig med 0, mens dens x - værdi jeg ikke kender.

Evt. har jeg prøvet med de ortogonale vektorer: a * b = 0 dvs. at de er vinkelrette. Men da jeg prøvede at isolere x, så det blot underligt ud:

Ft * FC =0     Ft(x)*FC(x)+Ft(y)*FC(y) = 0     0*x + (-1767,60) *0 = 0 (med isolering af x)?

Jeg ved virkelig ikke, hvordan jeg skal regne den opgave. Har det sådan at hvis jeg blot kan finde FC, ville man kunne benytte de retvinklede trekanters formler til brug af udregning af Fr? 
Som sagt tidligere, tusind tak på forhånd!

Vedhæftet fil: Udklip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
21. august 2014 af peter lind

Fr komposent i y retningen er lige så stor men modsat rettet tyngdekrafte. go-carten bevæger sig jo ikke i den lodrette retning. Du kender også vinklerne mellem lodret og retning. Brug dette til først at finde den numeriske værdi af Fr. Brug dernæst dette til at finde størelsen af Fc


Svar #2
21. august 2014 af MatBioFyKe (Slettet)

Nå ja! Okay mange tak xD


Skriv et svar til: Find kræfterne Fr og FC koordinater og størrelser (vektorregning)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.