Bioteknologi

Funktionelle grupper

21. august 2014 af carolinakvalheim (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej alle sammen. :-) Jeg sidder lige nu og er igang med en bioteknologi aflevering om pravastatin. Jeg har vedlagt et billede fra opgaven, hvor man kan se molekylet. 

Spørgsmålet lyder således: Marker de funktionelle grupper i molekylet, og angiv, hvilke stofklasser de tilhører. 

Jeg håber virkelig, at nogle kan hjælpe mig lidt, da jeg har rimelig svært ved det. Takker på forhånd. :-) 


Brugbart svar (1)

Svar #1
21. august 2014 af Hippocampus (Slettet)

Der er hydroxygrupper, en ketongruppe og en carboxylsyregruppe. 


Svar #2
22. august 2014 af carolinakvalheim (Slettet)

Mange tak for dit svar. Det hjalp virkelig! Kan du måske fortælle mig hvor henne i molekylet de ligger? Det ville være en stor hjælp! :) 


Brugbart svar (1)

Svar #3
22. august 2014 af Hippocampus (Slettet)

En carboxylsyregruppe er jo en COOH-gruppe, en hydroxygruppe er en OH-gruppe og en ketongruppe er et O ", der er dobbeltbundet til et C, hvor der sidder to tilfældige radikaler på C-atomet. Så kan du selv undersøge, hvor de er henne :)

Svar #4
22. august 2014 af carolinakvalheim (Slettet)

Tusind tak, du har virkelig hjulpet meget.

Jeg har lige et enkelt spørgsmål mere. Du siger, at en kentongruppe er er et O, der er dobbeltbundet til et C med to tilfældige radikaler på C-atomet.. mit spørgsmål er så, om der ikke er TO kentongrupper i molekylet? :) 


Brugbart svar (1)

Svar #5
22. august 2014 af Hippocampus (Slettet)

Nej, for det andet O tilhører en carboxylsyregruppe :)

Brugbart svar (1)

Svar #6
22. august 2014 af Hippocampus (Slettet)

Kan godt forstå din forvirring, men hvis O'et hører under en anden gruppe sol fx en carboxylsyregruppe og er dobbeltbundet til et C er det ikke en ketongruppe

Brugbart svar (0)

Svar #7
27. september 2014 af Julie3125

Er der ikke også en estergruppe?


Brugbart svar (0)

Svar #8
27. september 2014 af Hippocampus (Slettet)

#7 

Jo, det er der faktisk også. 


Skriv et svar til: Funktionelle grupper

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.