Virksomhedsøkonomi (VØ el. EØ)

Tradiotionel Vs. ABC

22. august 2014 af hejole (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej;

Er der nogen der kan forklare mig forskellen på en 'traditionel' lønsomhedsanalyse og en 'ABC' lønsomhedsanalyse i en produktionsvirksomhed, ved hjælp af 'spreadsheet' simulation ?

VH

Ole


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. august 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Du ved nok, at en produktionsvirksomhed har mange aktivitetsled i gang på en gang, og at det er svært at værdisætte produkter lavet af enkeltkomponenter som endnu ikke er blevet til en salgsklar helfabrikata.

ABC-simulation er eksempelvis en simulation af marginalomkostningerne ved en øget produktion hvor man ønsker at vide - ved at simulere det i et Excel-art - hvorhenne det bliver dyrere at producere flere varer.

Det er et vældigt stort spørgsmål du har stillet, til et meget omfattende emne. Derfor er det ret svært at svare præcist på det.

Jeg kan anbefale dig at læse dette hvis du har tid til at skimme det. 


Svar #2
22. august 2014 af hejole (Slettet)

Det jeg gerne vil vide (som jeg er lidt usikker på) er først og fremmest hvad en traditionel baseret kunne være? (evt. time dreven costing - jeg ved ikke hvad et traditionelt et kunne være) og ja ABC er jo bare, som navnet angiver Activity based costing.  


Brugbart svar (1)

Svar #3
24. august 2014 af christinacomaco

Meget ultra-kort og MEGET overordnet forklaring på, hvad man "normalt" gør, er at man tager alle forventede omkostninger og fordeler dem på alle forventede (Læs: budgetterede) produkter, og så retter man fejlskøn til, når året er gået. Med ABC går man ind og finder ud af helt konkret, hvilke omkostninger der hører til hvert enkelt produkt og fordeler så omkostningerne ud fra det. Så ABC bruges i virksomheder, der skønner at det kan betale sig at bruge tiden på at lokalisere hver enkelt komponent i omkostninger for at fordele dem på hvert enkelt produkt (Du skal regne med at det kræver MEGET (tid = penge) af virksomheden, hvis de skal registrere hver eneste lille detalje i deres omkostninger).

Så vidt jeg ved, er Post Danmark nogen af de eneste større virksomhed, der bruger det herhjemme.


Svar #4
29. august 2014 af hejole (Slettet)

Tusind tak for din besvarelse, det gav mere overblik for mig. 


Skriv et svar til: Tradiotionel Vs. ABC

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.