Almen studieforberedelse (AT)

Leukæmi/kredsløb

23. august 2014 af musogmus (Slettet) - Niveau: A-niveau
Hej alle !!!
Jeg er i gang med en opgave om hvordan leukæmi påvirker kredsløbet. Og jeg har lidt svært ved at formulere det så det giver god mening ... Er der nogle der kan hjælpe mig? Det vil jeg virkelig sætte pris på...
Jeg ved at når hæmoglobinen er helt i bund og patienter med lave blodplader eller trombopeni der påvirker det kroppen fysisk ved at patienterne bliver virkelig trætte de, de kan få svært ved selv de mindste ting, specielt lige efter de har fået kemo. Også men syntes det er lidt tyndt. ?
Hjælp!!!!

Brugbart svar (0)

Svar #1
23. august 2014 af Hippocampus (Slettet)

De hæmatopoietiske stamceller er de bloddannende stamceller, som danner 3 hovedtyper af blodceller:
- Røde blodlegemer
- Hvide blodlegemer
- Blodplader
Leukæmi er mutationer opstået i de hæmatopoietiske stamceller, hvorfor disse stamceller mere eller mindre bliver sat ud af funktion alt efter hvor kraftig leukæmi, der er tale om. Det vil sige, at de tre hovedtyper af blodceller ikke bliver dannet optimalt og er "ødelagt" fra starten. Leukæmi kan altså føre til anæmi(blodmangel), nedsat effekt af immunsystemet og øget risiko for at forbløde. Drag også selv flere konklusioner.

Svar #2
23. august 2014 af musogmus (Slettet)

Tusinde tak, men det er helt rigtigt det handler jo også om de neutrofilecytter, trombocytter, crp, og hæmoglobin hvor mange enheder der af enheder pr. Liter.

Brugbart svar (0)

Svar #3
23. august 2014 af Hippocampus (Slettet)

Ja, og hvad er der øget risiko for, hvis leukæmi påvirker leukocytter som T- lymfocytter og B-lymfocytter samt makrofager?

Svar #4
24. august 2014 af musogmus (Slettet)

Jeg tænker at patienterne kan gå i peni og at de har risiko for blod mangel derfor gives der blod til patienterne, men. Naturligvis også fordi at når de for kemo bliver alle celler ramt og slået i hjel, derfor modtager de blod da deres knoglemarv ikke kan producere nye blodceller fra dag til dag, og det kan tage fra 5 til 11 dage at regenererer de ovennævte celler, så for at kroppen skal være i balance og blodet skal have mulighed for at pumpe rundt, ilte blodet, støtte op om immumsystemet etc gives hæmoglobin, plasma, osv
Patienterne oplever ofte kvalme, kulde rystelser, træthed, feber, hypo bt eller hyper bt.

Brugbart svar (0)

Svar #5
24. august 2014 af Hippocampus (Slettet)

Ja, korrekt, men hvis du skal forholde dig til spørgsmålet givet i #3 så er pointen, at immunsystemets funktion er kraftigt nedsat som det fx ses hos HIV-smittet personer, og derfor er der langt større risiko for infektioner. Når en infektion er i systemet hos sådan en patient er det også endnu sværere og næsten umuligt for immunsystemet at bekæmpe patogenen. Derfor kan en simpel influenza tage livet af en leukæmipatient.

Svar #6
24. august 2014 af musogmus (Slettet)

Ja men det gælder jo alle de simple infektioner som de kan få, og er jo egenligt ret logisk når immunforsvaret er helt i bund ... Og jo set jo klart det er jo det jeg skal forholde mig til. Og tak fordi du lige fik mig tilbage til sporet. Vh patricia

Svar #7
24. august 2014 af musogmus (Slettet)

Her tænker jeg jo også på infektioner som lungebetændelse, lungeødem, lymfomer der forstørres etc.

Brugbart svar (0)

Svar #8
24. august 2014 af Hippocampus (Slettet)

Det gælder da ikke kun de simple infektioner? Lungebetændelse er ikke en simpel infektion

Svar #9
24. august 2014 af musogmus (Slettet)

Jeg kunne godt se det ikke var helt så specifikt og konkret men nej det er lungebetændelse ikk som jeg også skriver i svar 7 hvor jeg skriver også . Men alle de simple og de lidt mere komplekse infektioner.

Svar #10
24. august 2014 af musogmus (Slettet)

Tusinde tak for hjælpen det var sødt af dig, lige at give dig tid til at svare.

Skriv et svar til: Leukæmi/kredsløb

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.