Kemi

Kemiske forbindelser

23. august 2014 af ramiac (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej Folkens

Jeg er lidt i tvivl om, hvad det betyder når der står id bag et stof som bromid? Og hvordan finder jeg ud af hvor mange elektroner den kan modtage eller afgive?

Hvordan ved jeg om det er + eller - for et grundstof generelt?

Og hvad er en forbindelsestyen for f.eks. natriumiodid?

Tak på forhånd...


Brugbart svar (1)

Svar #1
24. august 2014 af Heptan

-id bruges om negative ioner. Fx fluorid, chlorid, bromid, iodid.  Disse ioner er stabile i vandige opløsninger.

-id bruges også som suffix ved navngivning af kovalente forbindelser, fx om oxid ("oxygenid"), sulfid ("svovlid"), hydrid ("hydrogenid"),  nitrid ("nitrogenid") ..... i forbindelser, hvor fx de nævnte -ider er bundet til et mere positivt atom. Eksempler på sådanne forbindelser kan være carbondioxid, borhydrid osv.

En god tommelfingerregel er oktetreglen - den siger, at et atom helst vil have 8 elektroner i valensskallen. Så for at finde ud af, hvor mange elektroner brom gerne vil optage, ser du i det periodiske system, at brom står i 7. hovedgruppe, og derfor har 7 valenselektroner. Den mangler altså én.

Natrium står i 1. hovedgruppe, den har én elektron, og den vil gerne have 0.

Vi navngiver ionforbindelser, så kationen (den positive ion) skrive først i navnet, og anionen ( den negative ion ) skrives sidst. Fx natriumchlorid, NaCl. Her står Na først, derfor er den positiv. Cl (chlorid) er negativ.

Natriumiodid er ligesom natriumchlorid en ionforbindelse (også kaldet et salt). Ionforbindelser dannes af et metal + ikke metal.

Metaller findes til venstre for trappen i det periodiske system.


Svar #2
24. august 2014 af ramiac (Slettet)

#1
Hvorfor vil natrium ikke have nogle elektroner burde den ikke have 7 elektroner når den står i 1 hovedgruppe eller køre den efter dubletreglen altså den vil kun have 2 elektroner i alt?

Brugbart svar (1)

Svar #3
24. august 2014 af mac999 (Slettet)

Hvis Na skal følge oktetregelen, skal den smide 1 elektron. Hvis du ser på 2. skal  så har den så 8 elektroner. Den har nu en stabil konfiguration og det maximale antal elektroner for L. skallen. (2n^2)


Brugbart svar (1)

Svar #4
24. august 2014 af mac999 (Slettet)

+ metaller danner positive ioner.


Brugbart svar (1)

Svar #5
24. august 2014 af Heptan

#2 Hvis den står i 1. hovedgruppe så har den 1 valenselektron.

Dem til venstre i det periodiske system er ofte kationer, dem til højre ofte anioner


Svar #6
24. august 2014 af ramiac (Slettet)

#4

Hvad med Kobber(ii)sulfid hvilken forbindelsestype er det? Og er to tallet bare for at fortælle at det har to elektroner i yderste skal?

Hvad med dibrom er det ikke to brom atomer der er bundet sammen? Hvilken forbindelsestype bliver den kaldt for?


Brugbart svar (1)

Svar #7
25. august 2014 af Heptan

#6

#1

Ionforbindelser dannes af et metal + ikke metal.

Metaller findes til venstre for trappen i det periodiske system.

To tallet siger at der er tale om Cu2+-ionen, som har afgivet to elektroner.

Og jo, dibrom er to brom atomer bundet sammen. Den er upolær kovalent


Svar #8
26. august 2014 af ramiac (Slettet)

#7

Er Jern(II)chlorid så en polær kovalent binding? :D


Brugbart svar (0)

Svar #9
26. august 2014 af mac999 (Slettet)

Det er atomernes elektronegativitetsforskel der afgøre bindingstypen. det var et indirekte svar, ikke en løsning til spørgsmålet. Jeg tror principperne er klargjort nok til at du selv kan svare på spørgsmålet nu;)


Brugbart svar (0)

Svar #10
26. august 2014 af Heptan

#8 Jeg bliver lidt skuffet hvis du ikke kan se at jern er et metal :o)


Svar #11
27. august 2014 af ramiac (Slettet)

#10 Jeg ved godt det er et metal, men (III) gør mig forvirret...


Brugbart svar (0)

Svar #12
27. august 2014 af Heptan

Du skrev jo også (II) ?


Svar #13
28. august 2014 af ramiac (Slettet)

Ja, men det var bare jo det der gjorde mig forvirret.

Brugbart svar (0)

Svar #14
28. august 2014 af Heptan

Det indikerer hvilken ladning jern har :-)


Svar #15
28. august 2014 af ramiac (Slettet)

Tak skal du have heptan. :)

Skriv et svar til: Kemiske forbindelser

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.