Studievejledning

Matematik som selvstudie

26. august 2014 af FMikkelsen (Slettet)

Hej alle,

Jeg går i 2.g på gymnasiet og har matematik på b nivaeu. Jeg er rigtig glad for det og vil gerne studere medicin i fremtiden. Problemet er at jeg ikke har matematik på a niveau, fordi min linje ikke tillader det. Jeg har hørt om folk der har taget fag som selvstudie. Jeg vil høre om det overhovedet er muligt at tage fag på selvstudie, og om man kan med mat A. Jeg har meget diciplin, og ved at jeg sagtens kunne klare det fagligt og mentalt. tak for hjælpen :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. august 2014 af MaibritG

Ellers kan du jo supplere matematik B fra A i din sommerferie på et turbokursus (det giver dig også en måneds SU mellem gymnasiet og universitetet, hvor du normalt ikke vil få din SU). Evt., hvis dit skema i 3.G og din økonomi tillader det, kan du tage det som HF-enkeltfag på VUC. Nogle steder tilbydes enkeltfaget som fjernundervisning.

Det vil også være en god idé, hvis du får rettet i din Studieportal-bruger, så du faktisk angiver, at du går i gymnasiet frem for folkeskolen. Det giver lidt bedre kvalificerede svar i andre sammenhænge her på portalen.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #2
26. august 2014 af FMikkelsen (Slettet)

Tak, jeg er klar over at man kan tage hf-enkeltfag osv. men jeg mente mere om selvstudie er en mulighed. Jeg får desværre ikke SU mellem gymnasiet og uni, hvis jeg vælger at gå direkte, da jeg sprang klasser over i folkeskolen.


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. august 2014 af MaibritG

Det tætteste du kommer er nok et fjernstudie på VUC, da jeg tvivler på at din skole (og viderehen) vil godskrive dig for et selvstudie.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (1)

Svar #4
26. august 2014 af cornpop (Slettet)

Jeg læser selv et fag på VUC som fjernstudie, det synes jeg bedre om en selvstudie, her mens jeg går i 3.g. 


Fjernstudie eller flex (som det hedder i Aarhus) betyder bare, at du læser derhjemme, men har en lærer tilknyttet til vejledning mm og du skal afleverer opgaver, hvor du får feedback og gode råd. Og så går man til eksamen og får en karakter og dermed altså et bevis på, at du f.eks. har læst Matematik B-A. 

 


Svar #5
26. august 2014 af FMikkelsen (Slettet)

Mange tak Cornpop! skal snakke med min studie vejleder imorgen og høre om det.


Brugbart svar (0)

Svar #6
06. september 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Du skal bare melde dig til matematik A på vuc.nu så snart du har bestået B. Det er meget simpelt. Du kan så tage det på et halvt år.

Brugbart svar (0)

Svar #7
13. september 2014 af Lenedj (Slettet)

Det er muligt blot at tilmelde sig eksamen i faget - men ret sikker på at b niveau skal være overstået inden A niveau. Tilmeldning til eksamen på kvuc er senest mandag 15/9
http://www.kvuc.dk/htmlfiles/side.asp?sid=23

Skriv et svar til: Matematik som selvstudie

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.