Fysik

Fysik A spørgsmål

26. august 2014 af Mathnerdsx - Niveau: A-niveau

En leder med massen 10g hænger som en gynge i et magnetfelt med feltstyrken 0,5T. Lederen ophænges vinkelret på magnetfeltet, og dens længde er 12cm. Idet der tændes for strømmen gennem lederen svinger gyngen 30 grader ud fra ligevægtsstilingen. Beregn strømstyrken i lederen. 

Jeg kan bruge billoven, men hvordan finder jeg Fm? 

Vedhæftet fil: Udklip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
26. august 2014 af hesch (Slettet)

#0:  Opgaven er lidt uklar, for er udsvinget på 30º det maksimale udsving, eller er det den nye ligevægtsstilling?

Hvad mener du med "Fm" ?


Svar #2
26. august 2014 af Mathnerdsx

Her er opgaven
og med Fm mener jeg selvfølgelig bil loven :) med en sinusvinkel.

Vedhæftet fil:Udklip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #3
26. august 2014 af mathon

      
                            \small m\cdot g\cdot \sin(30^{\circ})=B_\perp \cdot {\color{Red} I}\cdot L

enheder
            \small \small \small T(esla)=\frac{N}{A\cdot m}


Svar #4
26. august 2014 af Mathnerdsx

Du har brugt tyngdekraften, forklar Mathon :) 


Brugbart svar (0)

Svar #5
26. august 2014 af mathon

I stillingen 30° ud fra lodret har lederen tyngdekomposanten

                     \small \small \small T_{komp}=m\cdot g\cdot \sin(30^{\circ})
som leveres a kraften

                     \small \small \small F=B_\perp \cdot I\cdot L

   
             


Brugbart svar (0)

Svar #6
26. august 2014 af hesch (Slettet)

#2:  Jeg blev ikke klogere af den vedhæftede opgave, for "knalder" du strøm på, ( ikke skruer langsomt op for strømmen ), vil gyngen jo få et "tilløb" op ad bakken, der bliver stejlere og stejlere, og vil stoppe, når bakken bliver for stejl i punktet A.

Grundet tilløbet, vil gyngen undervejs passere en ligevægtstilling i punktet B. Gyngen vil lave et oversving, og vil falde tilbage mod punktet B, og vil i praksis foretage en dæmpet svingning omkring B, indtil den falder til ro i B.

Men det fremgår ikke af opgaven, om det er punktet A eller B, der menes med de 30º ??


Brugbart svar (0)

Svar #7
26. august 2014 af mathon

I ligevægtsstillingen

                               \small I=\frac{m\cdot g\cdot \sin(30^{\circ})}{B_\perp \cdot L}

                               \small \small I=\frac{\left (0,010\; kg \right )\cdot \left (9,82\; \frac{N}{kg} \right )\cdot \frac{1}{2}}{\left (0,5\; \frac{N}{A\cdot m} \right ) \cdot \left (0,12\; m \right )}


Skriv et svar til: Fysik A spørgsmål

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.