Køb og Salg

Side 2 - Uretfærdig anklagelse-Hjælp

Brugbart svar (0)

Svar #21
26. august 2014 af Andersen11 (Slettet)

#18

Det drejer sig ikke om at installere pakken, men om at aktivere den. Det sidste trin koster penge. Pakken er allerede installeret, men ikke aktiveret.


Svar #22
26. august 2014 af Hansihh (Slettet)

#19 Jeg vil lige påpege jeg ikke er 18år gammel. Hvorfor jeg ikke giver ham office? Simpelt, fordi jeg ikke sagde det.


Brugbart svar (0)

Svar #23
26. august 2014 af Andersen11 (Slettet)

#20

Hvis det er skolens software, skal du fjerne det helt fra din PC før du sælger den videre.


Svar #24
26. august 2014 af Hansihh (Slettet)

Yep, det har jeg også, office pakken han har er blot prøveversionen, men tak for at påpege det.

Har lige et yderligere spørgsmål, hvad vil der ske hvis jeg bar ignorer mailen fra det såkaldte ''aarhus retshjælp'', medfører det til noget negativt eller er det ligegyldigt? For jeg har jo trodsalt ikke brudt loven...?


Brugbart svar (0)

Svar #25
26. august 2014 af peter lind

Hvis du skal angive telefonnr. og lignende er det sandsynligvis en kontrol af at du ikke misbruger adgangen og bare sælger den videre.(det er jo faktisk det du gør) Hvis dette er tilfældet kan køberen næppe aktivere programmet selv. Jeg synes du skulle give køber et afslag i prisen


Svar #26
26. august 2014 af Hansihh (Slettet)

Hvor står der i filen at jeg skal angive nummer, det gør der ikke. Kan jeg så ignorer meddelsen eller ej?

Medfører det til noget negativt eller....?


Brugbart svar (0)

Svar #27
26. august 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Der bliver uanset hvad aldrig gjort noget ud af så lille en bagatel. Det er jo en helt latterlig sag. Du skulle ikke have skrevet at office fulgte med, det var plat gjort. Men sagen kommer nok ikke så meget videre. Og Århus Retshjælp har på ingen måde hjemmel til at påberåbe en aftaleophævelse hvis nogen tror dét.

Så skal køber gå via retten selv. Og betale en advokat 5 * prisen på den helt store officelicens for overhovedet at indlede sagen.

Men det var tåbeligt at sige at det fulgte med. Jeg var også blevet sur men havde erkendt at man ikke kan stole på folk i dag og så ikke gjort mere ved det.



Svar #28
26. august 2014 af Hansihh (Slettet)

Jeg skrev blot den var installeret, jeg sagde ikke den fulgt med eller den var aktiverede, carsten kan du svar på mit spørgsmål overfor, der atår jo trods alt at jeg har 10 dage..?

Brugbart svar (0)

Svar #29
26. august 2014 af Dulugtergrimt

Rent moralsk, så vil jeg mene at du har taget røven på køber i den her sag. Bare lige for at høre; Skrev du også at 7-kabale var installeret? Hvis nej, hvorfor så ikke? 

UANSET hvad du siger, så kan du ikke argumentere for, at du skriver "Office-pakken installeret" i annoncen, uden samtidigt at bruge det til at sælge maskinen. Det må langt hen ad vejen være underforstået i sådan en annonce, at pakken er installeret, da den ellers ingen værdi udgør og derfor lige så vel kunne være udeladt. Så vidt jeg husker er officepakkens demoversion automatisk inkluderet ved installation af Windows, og derfor ikke noget du kan skrive på som "ekstra". 

Jeg vil mene at du har misligholdt aftalen og ikke solgt den vare, som var forventet. Man kan ikke forvente, at køber udspørger om ting, der må være underforstået fra annoncen.

EDIT: At der så ikke sker noget er en anden ting, men du har helt sikkert fulgt det forkerte, moralske kompas og handlet i ond tro.


Brugbart svar (0)

Svar #30
26. august 2014 af Dulugtergrimt

Derudover skal du nok lade være med at tage for let på det. Uanset hvor dygtige/udygtige retshjælpen er, så kan enhver se, at du ikke har rent mel i posen. Hvis køber får fri proces, så går turen i retten, og dét kan, som andre tidligere har nævnt, koste dig langt mere, end det forlig køber forsøger at indgå med dig.


Brugbart svar (0)

Svar #31
26. august 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Jeg synes du skal tage at ringe op til retshjælpen - de er nøjagtig ligeså meget på din side som hans. De er et mæglingsorgan.

Så ring til dem - de er venlige og rare mennesker som helst vil undgå en retssag. Forklar sagen.

Brugbart svar (0)

Svar #32
26. august 2014 af Therk

#4

Altså i bund og grund skrev jeg ikke at den var aktiverede, han kunne da have spurge om det da han kom, dermed er det slet ikke mit problem.

Det er netop dit problem, hvis det antages, at du har handlet svigagtigt:

§ 47. Har køberen før købets afslutning undersøgt salgsgenstanden eller uden skellig grund undladt at efterkomme sælgerens opfordring til at undersøge den, eller er der før købets afslutning givet ham lejlighed til at undersøge en prøve af salgsgenstanden, kan han ikke påberåbe sig mangler, der ved sådan undersøgelse burde være opdaget af ham, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt.

https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=142961

Svig er eksempelvis at erklære, at Office-pakken er installeret med det formål at få køber til at tro, at det også er aktiveret. Det vil så skulle afgøres ved en domstol om du har ageret svigagtigt og køberen har ageret i god tro. Hvad jeg tror? Jeg tror desværre, du har en dårlig sag.


Svar #33
26. august 2014 af Hansihh (Slettet)

Ok, som sagt er jeg nu ikke 18, men 15 år gammel, kan jeg stadig komme i retten sammen med advokat osv? synes det er latterligt, at der opstår retsale så nemt, det er det rene hovedpine... Men er det nu ikke ligeså meget min skyld end hans? Min fejl; ikke var specifik nok, hans fejl; ikke var grundig nok med spørgsmålene vdr varen?


Brugbart svar (0)

Svar #34
26. august 2014 af Dulugtergrimt

Hvis det er den rene hovedpine, så skal du nok lade være med at tage røven på folk, og i min verden kan det aldrig blive købers fejl. Du skriver "Officepakke installeret". Havde køber spurgt dig om officepakken virkeligt var installeret, hvad havde du så svaret? Mit bud er, at svaret ville have været "ja", og så ville dit argument være, at han ikke spurgte om den var aktiveret.

Må man spørge, om du også oplyste at 7-kabale var installeret? Jeg synes det er ret spændende at høre, om du har udeladt programmer, der ikke repræsenterer en værdi, men som var installeret på lige fod med officepakken på computeren. 

Mit råd er at du indgår det forlig som køber stiller til udsigt.


Svar #35
26. august 2014 af Hansihh (Slettet)

Kan du svare på mit spørgsmål i #33?, og hvad er 7-kable du altid nævner, venligst tal ordenligt i sted for at tale negativt, tal positivt, altså på en positivt måde. Du mener at jeg ville vildede ham istedet for at sige jeg ville fortælle sandheden? Man kan trods alt se om office er aktiveret eller ej, så hvorfor lyve? Du kommer ingen vejne ved dette, negative skrive måde. Skriv på en positivt måde og jeg modtager gerne. Og ja det er det rene hovedpine, hvis man lige overser noget, så skal man da ikke sagsøges, tværtimod, så skal køberen da spørg ind til det, jeg er da ikke perfekt, jeg kan ikke huske at skrive alting grundigt nok, hvis man snød er det en anden sag. Det gjorde jeg så ikke


Brugbart svar (0)

Svar #36
26. august 2014 af Therk

#33

Ok, som sagt er jeg nu ikke 18, men 15 år gammel, kan jeg stadig komme i retten sammen med advokat osv? synes det er latterligt, at der opstår retsale så nemt, det er det rene hovedpine... Men er det nu ikke ligeså meget min skyld end hans? Min fejl; ikke var specifik nok, hans fejl; ikke var grundig nok med spørgsmålene vdr varen?


Well, det kan sagtens komme for retten, men ved et eventuelt erstatningsansvar gælder værgemålsloven således, at dine forældre står med ansvaret.

§ 1. Børn og unge under 18 år, der ikke har indgået ægteskab, er mindreårige og dermed umyndige. Unge under 18 år, der har indgået ægteskab, er dog mindreårige og dermed umyndige, hvis statsforvaltningen ved tilladelsen til ægteskabet har fastsat vilkår herom.

Stk. 2. Mindreårige kan ikke selv forpligte sig ved retshandler eller råde over deres formue, medmindre andet er bestemt.

Stk. 3. For så vidt ikke andet særlig er bestemt, handler værgerne på den mindreåriges vegne i økonomiske anliggender.

https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=2681#K4

Det vil så være mellem dig og dine forældre, om du skal betale. For køberen (og handlen) er det dog irrelevant.


Brugbart svar (0)

Svar #37
26. august 2014 af Therk

#35

Kan du svare på mit spørgsmål i #33?, og hvad er 7-kable du altid nævner, venligst tal ordenligt i sted for at tale negativt, tal positivt, altså på en positivt måde. Du mener at jeg ville vildede ham istedet for at sige jeg ville fortælle sandheden? Man kan trods alt se om office er aktiveret eller ej, så hvorfor lyve? Du kommer ingen vejne ved dette, negative skrive måde. Skriv på en positivt måde og jeg modtager gerne. Og ja det er det rene hovedpine, hvis man lige overser noget, så skal man da ikke sagsøges, tværtimod, så skal køberen da spørg ind til det, jeg er da ikke perfekt, jeg kan ikke huske at skrive alting grundigt nok, hvis man snød er det en anden sag. Det gjorde jeg så ikke

Det i fed vil stadig være op til en evt. domstol at afgøre. Jeg tror stadig, at det, desværre, nemt kan tolkes som svig.

Mit forslag? Gå til en lokal revisor og spørg om du kan få en hurtig, gratis mundtlig vurdering fra dem. Det tager ikke mere end 2-5 minutter. Sådan har jeg flere gange brugt min revisor, men det kan da godt være, at jeg har kunne få sådanne vurderinger, fordi jeg allerede betalte.


Svar #38
26. august 2014 af Hansihh (Slettet)

I princippet kan jeg så købe en micro ovn fra en sælger i dba, også kan jeg anklage ham, for han ikke sagde, at man ikke må sætte hunde inde i micro ovnen...? 


Brugbart svar (0)

Svar #39
26. august 2014 af peter lind

#34 Så vidt jeg kan se søger du ikke råd men en bekræftelse af, at du har handlet korrekt. Det er der altså flere her, der synes, at du ikke har. Hvis du ser på de nøgne juridiske fakta, kan du risikere at du kommer for retten, som måske går dig imod. Dette vil betyde at du får en større ekstra regning. Du må så selv afgøre om du vil risikere det. Du kan jo også spørge dinde forældre.


Svar #40
26. august 2014 af Hansihh (Slettet)

Ok, ringer lige til dem imorgen, og hører fra dem.


Der er 52 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.