Matematik

Analyse/vurdering af leje/køb af ejendom

26. august 2014 af DorteGundersen (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg har fået til opgave at vurdere om det vil være en god ide at købe en ejendom(ældre) til 6. mill. frem for at sidde til leje med en udg. til husleje/rengøring/vedligehold på 320.000 om året + udlejer oplyser at han derudover har en udgift på ca. 80.000 kr. om året til udvendig vedligeholdelse. Hvis man køber ejendommen til 6 mill. vil det give en årlig udgift på ca, 653.000 (3 lån) incl. renter samt jo de 80.000 kr. oveni altså ialt ca. 733.000 kr. 

Jeg mener ikke ud fra ovenstående at det er en god ide, men har lidt svært ved at komme med den helt store forkromede forklaring, nogle der har nogle gode ideer ? jeg skal også give et begrundet forslag til en fornuftig pris, og det vil for mig at se være en pris der afspejler den nuværende husleje, men hvordan jeg lige skal udregne det er jeg lidt i tvivl om.

Senere fremkommer det i opgaven at man får mulighed for at købe en grund til 750 t. samt få en ny ejendom opført (som er tilpasset den enkelte) til 5.700 t. og her skal jeg tage stilling til om jeg vil bibeholde lejemålet, købe ejendommen eller flytte til nye lokaler.

Mit svar vil være at såfremt der er penge til det så vil jeg gerne bygge nyt men ellers vil jeg blive i de eksisterende lokaler.

Det er en ordenligt smøre men jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal søge det andre steder end her, hvor jeg tidligere har fået sådanne gode svar som har hjulpet mig vildt meget - så mange tak for det !!!


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. august 2014 af Lars05 (Slettet)

Har matematik på 10. klasses niveau indtil videre, men vil gerne prøve at være med alligevel :) Da jeg interesserer mig for ejendomsvurdering, vil jeg mene at det kommer an på hvor mange penge man har. Hvis man vælger at sidde til leje med en udgift på 320.000 kr. om året, frem for at vælge en udgift på 733.000 kr, så vil man kunne klare sig bedre økonomisk.


Brugbart svar (1)

Svar #2
26. august 2014 af peter lind

Du skal være klar over at i betalingen for købet indgår afdrag på gæld, så efter en 20 - 30 år vil der kun være skatter og afgifter. Du kan også forvente at prisen for ejendommen ændrer sig, så du kan få både et tab og en gevinst på dette.

Normalt vil der også være en kvalitesforskel i at bo til leje eller eje.


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. august 2014 af Andersen11 (Slettet)

For ejeren, der betaler renter på lånet, kan der være tale om en reduktion i indkomstskatten, en redultion som lejeren ikke får. For visse typer lån vil udgiften til afdrag+renter være konstant over lånets levetid, mens lejeren sikkert kan forvente at huslejen vil stige med tiden.


Brugbart svar (0)

Svar #4
27. august 2014 af Soeffi

Du er nød til at have en tidshorizont. Normalt vil husleje og udgifter til lån i forbindelse med køb være nogenlunde det samme. Derfor vil køb normalt være bedst, da du ender med at have et hus, man kan sælge og få nogle af pengene tilbage. Det gælder bare ikke, hvis du skifter bolig ofte, da der er faste udgifter ved køb og salg. 

Lad os antage, at vi har en tidshorizont på 30 år for køb.

Man betaler 400.000 kr. om året i husleje + udgifter. Hvis man køber, betaler man 733.000 kr. om året i 30 år. Efter 30 år har man betalt 12.000.000 kr i husleje, mens man har betalt 21.990.000 kr. som ejer. Man ejer nu et hus til 6.000.000 kr. Trækkes det fra har man netto betalt 15.990.000 kr.

Set på den måde er det ikke en god forretning. 


Skriv et svar til: Analyse/vurdering af leje/køb af ejendom

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.