Matematik

Reducering

26. august 2014 af Shisuse (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg har så fået en reduceringopgave, som forvirrer mig helt. Jeg er ellers ikke den værste til det, men har problemer med at finde ud af hvordan man udregner sådan en her, så hjælp søges!

2xy2+3x/ 6x + 3-x / 2    ( divisionstegnet skulle stå nedenunder, altså under 2xy2 osv, skulle der være en brøk streg, og som i nævner og tæller. Har bare ingen ide om hvordan man kan lave der herinde. )

Hjælp søges hurtigst muligt! På forhånd mange tak.


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. august 2014 af Andersen11 (Slettet)

Mener du

        \frac{2xy^{2}+3x^{2}}{6x}+\frac{3-x}{2}

?

Benyt parenteser for at gøre det helt klart, hvad der skal divideres med hvad.


Svar #2
27. august 2014 af Shisuse (Slettet)

Ja, det er det jeg mener! og ændrer den selv til der, når man sætter parenteser?


Brugbart svar (0)

Svar #3
27. august 2014 af Andersen11 (Slettet)

#2

Nej, der er benyttet den særlige ligningseditor i knappen fx . Benyttes formatet med skrå brøkstreger skal stykket skrives

        (2xy2 + 3x2) / (6x) + (3-x)/2 .

Forlæng brøkerne til samme fællesnævner og sæt så på fælles brøkstreg.


Svar #4
27. august 2014 af Shisuse (Slettet)

Det er ikke sådan du kan skrive en anden eksempel, og formlen til den, så jeg kan se hvordan du regner sådan noget ud nøjagtigt, for du forvirrer mig en smule.

(Srry for min dumhed)


Brugbart svar (0)

Svar #5
27. august 2014 af Andersen11 (Slettet)

#4

De trøkerne har nævnerne 6x og 2. Fællesnævneren er 6x, så den sidste brøk skal forlænges med 3x.

Brøkregning b8r du hae lært i folkeskolen.


Svar #6
27. august 2014 af Shisuse (Slettet)

Har haft det i folkeskolen, ja, men det er ligesom ikke alle der er født med evnen til at forstå matematikkens logik, så  det er for længst smuttet fra mig.


Brugbart svar (0)

Svar #7
27. august 2014 af Andersen11 (Slettet)

#5

trøkerne --> to brøker.

b8r --> bør.

Man forlænger en brøk ved at gange tæller og nævner med det samme (fra 0 forskellige) tal.


Skriv et svar til: Reducering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.