Matematik

Potens - nede?

27. august 2014 af Unkwon (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg er stødt på det hvor potens (som normalt ligger ovenpå tallet til højre) også kan ligge under tallet til højre. Altså potensen er rykket ned. Og her sidder jeg med min lommeregner, og jeg kan ikke finde tegnet, hvad skal jeg gøre?

tak på forhånd. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. august 2014 af Andersen11 (Slettet)

Mener du en notation som    x3  ? her er "3" et indeks, ikke en potens.


Svar #2
27. august 2014 af Unkwon (Slettet)

#1

Mener du en notation som    x3  ? her er "3" et indeks, ikke en potens.

Ja lige præcis.. jeg vidste ikke hvad det hedder, så jeg kaldte det bare en potens.. Kan jeg muligvis regne 5,5 (med indeks 1) gange med 8,5 (med indeks 2) uden at skulle skrive den ind i min lommeregner? Den er der ikke, så jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre.


Brugbart svar (0)

Svar #3
27. august 2014 af Andersen11 (Slettet)

#2

Indekset i x3 er bare en betegnelse der benyttes til at kende forskel på forskellige udgaver af x . Indekset indgår ikke aktivt i beregningerne.


Brugbart svar (0)

Svar #4
27. august 2014 af Andersen11 (Slettet)

Til ekstra belysning af begrebet indeks.

Har man for eksempel givet tre punkter, kan man kalde punkterne P1, P2 og P3 som en kort notation for "punkt 1", "punkt 2" og "punkt 3" . Tallene 1, 2 og 3 kaldes her for indekser. Tilsvarende kan vi tænke på punkternes koordinatsæt i en plan som P1(x1;y1) , P2(x2;y2) og P3(x3;y3) , hvor vi her også benytter indekser på x- og y-koordinaterne. Indekserne er her blot et nummereringssystem, der benyttes til at kende forskel på punkterne og deres x- og y-koordinater.


Brugbart svar (0)

Svar #5
27. august 2014 af mathon

                         \small x^n        superscript

                         \small \small x_n        subscript


Skriv et svar til: Potens - nede?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.