Kemi

Please hjælp

28. august 2014 af lolakolalolakola (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hvis en dygtig persoVi skal lave et forsøg, hvor vi skal lave vores eget Bjerrumdiagram. Vi har tænkt os at lave det vha. H3PO. Men hvordan er det muligt at lave diagramet? Vi tænker på at lade det reagerer med NaOH. Men er det bedre at lade det reagerer med vand? Det store spørgsmål er som sagt, hvordan laver man generelt et bjerrumdiagram?  

Jeg ved at ys ligger af y-aksen og pH ligger ad x-aksen i sådan et diagram. Man siger :
pH = pks + log((1-ys)/ys)

Man kan finde ys ved at sige:  ys = ns/(ns + nb)
Men hvordan finder man ns og man nb ? 


Brugbart svar (1)

Svar #1
28. august 2014 af mathon


                              y_s=\frac{n_s}{n_s+n_b}=\frac{1}{1+10^{pH-pK_s}}

                              n_s=\frac{1}{1+10^{pH-pK_s}}\cdot \left ( n_s+n_b \right )


Svar #2
28. august 2014 af lolakolalolakola (Slettet)

Troede at man kunne få noget uddybende hjælp her. Er stadig usikker på, hvordan man laver et Bjerrumsdiagram.


Brugbart svar (1)

Svar #3
28. august 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Der findes virkelig ikke noget bedre svar end det som der findes i din bog eller på Wiki. Det er ikke et hurtigt svar man kan give dig, da det involverer en del trin.


Brugbart svar (1)

Svar #4
28. august 2014 af mathon

Troede at man kunne regne med, at en A-niveau-elev
vidste, hvordan man tegner grafen
for
                          y = f(x)
eller noteret
                          y(x) = f(x)            når man kender forskriften f.

Aktuelt

                         y_s({\color{Red} pH})=\frac{1}{1+10^{{\color{Red} pH}-pK_s}}

som du selv skrev i #0's 7. linje: "Jeg ved, at ys ligger op ad y-aksen og pH ligger hen ad x-aksen"

I øvrigt hedder er syren H_3PO_4
med 3 pKs-værdier - og dermed 3 grafer

           pKs1 =   2,2
           pKs2 =   7,2
           pKs3 = 12,2


 


Brugbart svar (1)

Svar #5
28. august 2014 af mathon

så du skal indtegne de tre grafer:

                                   y_s=\frac{1}{1+10^{ pH-2,2}}\; \; \; for\; \; H_3PO_4/H_2PO{_{4}}^{-}              

                                   y_s=\frac{1}{1+10^{ pH-7,2}}\; \; \; for\; \; H_2PO{_{4}}^{-}/HPO{_{4}}^{2-}

                                  y_s=\frac{1}{1+10^{ pH-12,2}}\; \; \; for\; \; HPO{_{4}}^{2-}/PO{_{4}}^{3-}

der tilsammen udgør Bjerrumdiagrammet.

Graferne har samme facon men er parallelforskudt langs ys = 0,5 i pH-aksens positive retning.

..........................

facit:
http://www.biosite.dk/leksikon/phosphorsyre.htm

                                  


Brugbart svar (1)

Svar #6
29. august 2014 af mathon

facit:
http://www.biosite.dk/leksikon/phosphorsyre.htm
 

her dog anvendt
                                 \begin{array}{c|c|} phosforsyrer & pK_s \\ \hline H_3PO_4&2,12\\ H_2PO{_{4}}^{-}&7,21\\ HPO{_{4}}^{2-}&12,67 \end{array}
                               
                           
 



 


Svar #7
01. september 2014 af lolakolalolakola (Slettet)

Mange tak for besvarelserne. Værdsætter at der er nogle, som gerne vil hjælpe mig.
Tror dig, at I har misforstået mit spørgsmål. :(

Jeg ved godt, hvordan man tegner grafen, dog er jeg i tvivl omkring det praktiske.

Hvis jeg eksempelvis siger, at H3PO er mit syre og jeg vælger at lade det reagerer med basen, som er NaOH. Til dette forsøg har jeg nogle spørgsmål:

· skal jeg kende de to stoffers koncentrationer?
· skal jeg kende de to stoffers volumner ?
· skal jeg beregne pH-værdien langs forsøget?

Som allerede skrvet har jeg vanskligheder med at danne et billede af forsøget i praksis, hvilket skylder al min forvirring. Håber virklig, at der er nogle, som i stand til at besvare mine (uinteligente) spørgsmål.
Hvis nogle har en god vejledning til et forsøg som dette er I mere end velkome til at sende det til mig.


Brugbart svar (1)

Svar #8
01. september 2014 af mathon

#7
          ys kan ikke måles, men det kan pH efter tilsætning af OH-.

                                H_3PO_4_{\, \, \, (aq)}\; \; +\; \; OH^-_{\, \, \, (aq)}\; \; \rightarrow \; \; H_2PO{_{4}}^{-}_{\, \, \, \, \, (aq)}\; \; +\; \; H_2O_{\, \, (l)}

          ys beregnes af
                                         y_s=\frac{1}{1+10^{ pH-2,2}}


Brugbart svar (1)

Svar #9
01. september 2014 af mathon

pKs beregnes som pH ved halvt titratorvolumen.


Skriv et svar til: Please hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.