Geografi

FIguranalyse

28. august 2014 af NH123 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej allesammen! 

Er der nogen som kan hjælpe med denne opgave?? altdså hvad den viser, betyder, Hvad er det typiske ved figuren! har virkelig brug for hjælp!

tak på forhåd


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. august 2014 af Mariostar (Slettet)

For at bryde det op i stykker:

-Under den blå linje har vi "troposfæren" og over den blå linje har vi "stratosfæren".

-En DU (Dobson Unit) angiver hvor tykt ozonlaget er.

-Y-aksen angiver hvor mange km
-X-aksen angiver hvor mange DU.

Eks:
Går du 5km op ad Y-aksen, kan du aflæse hvor langt det blå går ud (cirka 4), og det svarer til at i 5km højde, er der 4 DU (Dobson Units).

Giver det mening? :))
 


Svar #2
28. august 2014 af NH123 (Slettet)

er i tvivl om jeg skal skrive under denne opgavformulering: "Brug den sædvanlige medfølgende figurtekst til hurtigt at fastslå, hvad der er figurens indhold. Ved en befolkningspyramide, så nævn land og årstal, aldersintervaller, skygger for overskud/ underskud af m/k etc." 

eller 

"Vis at du kender figurtypens møde at vise forhold på. Ved et koordinatsystem, så angiv hvad der er vist som forklarende og som afhængig variabel, ved et kurvediagram, så nævn hvad de enkelte kurver repræsenterer, eller hvad farner står for, ved tabeller, så bemærk enheder, f.eks. indekstal, hele tusidener, %, o/oo eller $/indb. Etc."


Svar #3
28. august 2014 af NH123 (Slettet)

altså hvad skal jeg skrive det under, det som du har forklaret mig? hvilken opgaveformulering??


Brugbart svar (0)

Svar #4
28. august 2014 af Mariostar (Slettet)

Hvis jeg skulle vælge mellem den ene og den anden, ville jeg nok tage den første. 
Begrundet:
-Vi har ikke et kurvediagram
-Vi har ikke en tabel

Jeg ville personligt bruge den første grundet vi har en lille figurtekst, som helt basalt beskriver hvad figuren går ud på. Desuden, kan du nævne hvad der er på X- og Y-aksen, hvor til du også kan lave intervaller. 
 


Svar #5
28. august 2014 af NH123 (Slettet)

#4

okay tusind tak for hjælpen!

vores lærer vil gerne have at vi skal analysere den også og hun stiller spørgsmål som: 

ved denne figur, hvad fastslå hvilken tendens, typisk udvikling eller hvilket hovedindhold figuren har??

hvad kan jeg skrive der??


Brugbart svar (0)

Svar #6
28. august 2014 af Mariostar (Slettet)

Umiddelbart er der ikke så meget at fortælle omkring denne figur. 
Tag figuren i hvor simpel den skal være, og læg de spørgsmål til siden, så forstår du den bedre.

Helt konkret på figuren, kan du se at hvor ozonlaget er tykkest, er oppe i stratosfæren. Det er specielt i en 21km højde at den er tykkest. Ser man på troposfæren, er ozonlaget meget tyndt der i forhold til stratosfæren, med en tykkelse på 2.5-4 DU.

Der er ikke en såkaldt "tendens", da en tendens er varierende fra gang til gang. Denne figur repræsenterer fakta, så læg alle de store spørgsmål til siden, og svar blot ud fra hvad du kan aflæse.

Husk, se den i hvor lige til den egentlig er :))


Brugbart svar (0)

Svar #7
28. august 2014 af Andersen11 (Slettet)

Figuren viser ozonkoncentrationen som funktion af højden i atmosfæren.


Skriv et svar til: FIguranalyse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.