Matematik

2.G's Matematik aflevering

29. august 2014 af Doubtful (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg lige kommet i 2.G, og jeg vil godt gøre et godt indtryk på min nye matematik lærer, med at starte ud med at aflevere en "acceptabel" matematik aflevering, men min gamle lærer sagde at det ikke er mine resultater eller udregninger den er galt med, men tværtimod min formidling. Kort fortalt: jeg kan ikke forklare fra mig i matematik (tror jeg?). 

Så derfor ville jeg være super taknemlig hvis der var en der gad og læse mine matematiske forklaringer og give mig noget konstruktiv feedback. 

Mange tak - Vær kritisk, men fair. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. august 2014 af PeterValberg

Opgave 1

2aa er det samme som 2a2
-b2 - b2 er ikke -b4 men -2b2

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (0)

Svar #2
29. august 2014 af PeterValberg

Opgave 3

Du har ikke opstillet modellen

f(x) = 82x + 765

hvor x er antal år efter 2004
og f(x) er det samlede elforbrug (målt i GWh) som en funktion af x

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Svar #3
29. august 2014 af Doubtful (Slettet)

skrev forkert. Fik det endelige resultat til 3a^2 


Brugbart svar (0)

Svar #4
29. august 2014 af PeterValberg

#3 korrekt

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (0)

Svar #5
29. august 2014 af Andersen11 (Slettet)

Opg 1

(a-b)2 er heller ikke lig med a2 - b2 , men a2 + b2 - 2ab .

Opg 2. Symbolet ≈ betyder "circa lig med" eller "tilnærmelsesvis lig med". Men her er konstanterne eksakt lig med hhv. a = 2 og b = 1/8 .

Opg 3. Lad være med at kalde konstanten for B, når du nu har valgt at kalde den for b. Det er helt OK at starte med lille b efter et punktum. Dog er det sprogligt mere tilfredsstillende at starte en sætning med, for eksempel, "Konstanten b ....".

Tilsvarende er 82·6 + 765 eksakt lig med 1257, ikke bare tilnærmelsesvis lig med 1257.

Opg 4. Prøv at bruge fuldstændige sætninger med både et subjekt og et verbum, for eksempel

"Vi (eller jeg) bestemmer nu højden ..." i stedet for blot "Bestemmer nu højden..."

I opg 4, skal man da ikke bestemme x og h, så at overfladearealet af indhegningen bliver mindst mulig?

I Opg 5, hedder programmet ikke Maple?

Opg 6 (b) Resultatet afrundes til den samme præcision, hvormed tabellens data er givet.

Du har ikke beregnet den årlige vækstrate

       r = a-1 = 1,4779 ≈ 148%

Opg 7. Bemærk, at R2 = 0,8679 , dvs. det er ikke et særlig godt fit.

Opg 8. cos(A) er ikke tilnærmelsesvis lig med -0,131 . Det er den eksakte værdi:

        cos(A) = (12,52 + 102 - 172) / (2·12,5·10) = (625/4 - 189) / 250 = -131/1000 .

Lad være med at skrive funktionerne cos() og cos-1() med stort C. Tilsvarende skrives sin(), ikke Sin().

Det hedder "at isolere", ikke "at isolerer".

Opg 9. Det er ganske ligetil at bestemme den eksakte forskrift. I det valgte koordinatsystem har 2.-gradspolynomiet rødderne x = -160 og x = 160, og det har toppunkt i (0 ; 120). Forskriften har derfor formen

        f(x) = a·(x-160)·(x+160) ,

og der skal gælde

        f(0) = -a·1602 = 120 ,

        a = -120/1602 = -3/640 = -0,0046875 (eksakt).

Forskriften er derfor

        f(x) = -(3/640)·x2 + 120 .

Du har bestemt en tilnærmet forskrift ved at lave regression med et 2.-gradspolynomium gennem de tre punkter. Forklaringsgraden er selvfølgelig lig med 1, fordi der jo netop er ét 2.-gradspolynomium, der går perfekt gennem de tre punkter. Ved at medtage flere decimaler, kunne du have fået den eksakte værdi for a.


Svar #6
03. september 2014 af Doubtful (Slettet)

Takker mange gange for den brugbare feedback. Vil prøve at bygge videre på dine kommentarer og se om jeg ikke kan være lidt mere konkret med mine formuleringer. =)


Skriv et svar til: 2.G's Matematik aflevering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.