International økonomi

Ligevægtsprisen - optimal??

29. august 2014 af ALMAMERENGUE - Niveau: 9. klasse

Hej.

Jeg forstår at ligevægtsprisen er den pris som vil medføre at alle virksomhedens varer bliver solgt og kunderne får alle de varer de ønsker (udbud = efterspørgsel), men er det så ensbetydende med at ligevægtsprisen er "optimal" for både sælger og køber?

Det siger min bog, men altså, hvis jeg er en virksomhed med 100 varer som alle kan sælges til 50 kroner (ligevægtsprisen), så giver det vel mere mening at sælge så mange som muligt for en pris over 50 kroner; det jeg så ikke fik solgt kan jeg jo altid sælge for 50 kroner? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. august 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Nej - ikke i et marked med fuldendt konkurrence. Så vil dine kunder gå til konkurrenten. Det hedder priselasticitet.


Hvis der var tale om livsvigtig medicin og du var på et marked uden konkurrence så ville forbrugeren være villig (priselastisk efterspørgsel) til at betale prisen, men i et konkurrencemarked er kunden illoyal overfor din prisændring fordi du som enkelt forhandler ikke kan påvirke mange andre sælgeres priser.

Den model du foreslår, er i virkeligheden en auktion som er noget helt, helt andet. Det får personen, som vil betale mest, varen. Dvs at markedet alene bestemmer prisen. Ligesom du ser på eBay.

Brugbart svar (0)

Svar #2
29. august 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

PS - det lærer man da vel ikke om i 9.klasse ???

Brugbart svar (0)

Svar #3
29. august 2014 af Andersen11 (Slettet)

#2

Folk er normalt heller ikke 25 år gamle i 9. klasse.


Svar #4
29. august 2014 af ALMAMERENGUE

Hej. Jeg er i 9 klasse jo, jeg læser bare lidt om det i en bog fra biblioteket :)

Men hvad hvis alle konkurrenter sælger til mere end markedsprisen? Eller at der kun er en virksomhed på markedet? I begge tilfælde vil det kunne betale sig at sætte prisen højere end ligevægtsprisen. 

Jeg får bare på fornemmelsen at i mange situationer vil der kunne tjenes flere penge på andre måder end ved ligevægtsprisen men den her bog her er meget selvsikker: "markedet vil altid arbejde sig hen mod ligevægtsprisen... altid!". 

( og ups mht. alderen; jeg tastede bare et tilfældigt årstal, det skal nok ændres! )


Brugbart svar (0)

Svar #5
30. august 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

For at svare på et spørgsmål ad gangen:

Hvis alle konkurrenter sælger til mere end markedsprisen, så har du en situation hvor ligevægt også opnåes. Prisen stiger -> nye producenter træder ind på det nu attraktive marked -> der opstår øget konkurrence -> prisen falder igen.

Så hvorfor kan man ikke bare sætte prisen højere kollektivt helt præcist ? Det er fordi forbrugeren i bund og grund ønsker at maksimere sine ressourcer. Forbrugeren vil ikke bruge penge på dit gode udover den priselasticitet der er omkring den konkrete vare, og derfor må man antage at varen allerede er sat til den maksimale pris i forhold til efterspørgslen. Så hvis du hæver prisen, går forbrugeren fra markedet.

Hvad hvis der kun er en virksomhed på markedet ? Så er du tilbage til et spørgsmål om elasticitet (hvor vigtig er varen for forbrugeren/ hvor villig er forbrugeren til at give afkald på andre goder for denne vare). I en monopolistisk markedssituation er prisen mindre vigtig for forbrugeren, og der er det muligt at hæve prisen relativt mere end i et marked med perfekt konkurrence. Men så har vi konkurrencestyrelsen som eksternt organ, som går ind og vurderer om virksomheder med monopol voldtager forbrugerens købevilje. 

Så derfor: Markedet vil altid stabilisere sig omkring et equilibrium / ligevægtstilstand. For hver gang efterspørgseln er i overskud, vil udbuddet tilpasse sig, og vice versa. Dvs at der vil findes et nyt ligevægtspunkt, men stadigvæk et ligevægtspunkt.


Brugbart svar (0)

Svar #6
30. august 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Du skal også tænke på, at de her kurver opstår et sted. Hvorfra kender man forbrugerens vilje til at betale mere for produkterne ? Hvordan ved man hvor meget en virksomhed er villig til at producere for en given salgspris ? Hvordan ved man hvor stor den samlede efterspørgsel er ?

Jeg kan råde dig til at læse hele bogen og så stille spørgsmål til tingene bagefter, for der er mange og mere avancerede faktorer som spiller ind på filosofien omkring markedsmekanismer. Det er sådan set en separat videnskab som hedder mikroøkonomi :)


Skriv et svar til: Ligevægtsprisen - optimal??

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.