Fysik

Hjælp mig

30. august 2014 af Ellapigen (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej er der nogle der kan hjælpe mig med følgende opgaver i fysik?Er lidt lost..

Vedhæftet fil: hjælp mig.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
30. august 2014 af Soeffi

Svar Opgave 3) Emissionsspektre siger noget om stjerner, absorptionsspektre noget om stof, der ikke udsender lys. Stjerners lys danner emissionsspektre, der viser hvilke grundstoffer, stjernerne indeholder. Hvis lyset fra en stjerne passerer stof i rummet, kan dette stof absorbere linier i spektret. Det spektrum, der er tilbage, kaldes et absorptionsspektrum. 

Svar opgave 4) Radiobølger viser stof generelt, mens lys viser stjerner og stof, der belyses af stjerner.

Svar opgave 5) Afstand kan måles på flere måder afhængigt af, hvor langt væk stjernen er.

Afstanden til nære stjerner kan beregnes ved hjælp af parallaksen, dvs. hvor meget de i løbet af et år (som følge af jordens omløb omkring solen) ændrer position i forhold til stjerner, hvis afstand er kendt.

For større afstande kan bruges stjerner, hvis absolutte lysstyke er kendt. Cepheider er stjerner, der regelmæssigt skifter lysstyrke. Der gælder, at hurtigere de skifter lysstyrke, jo større er deres absolutte lysstyrke. Ud fra hvor hurtigt de går fra svageste til kraftigste lysstyrke og deres tilsyneladende lysstyrke kan beregne afstanden til dem og den galakse de befinder sig i.

For fjernere galakser kan man bruge 1a supernovaer. De kan adskilles fra andre supernovaer ved blandt andet ikke at have nogen hydrogen linier i deres emissionsspektrum. Når de eksploderer, får de alle en absolut lysstyrke på -19 som aftager efter en bestemt kurve. Ved at finde ud af, hvor på kurven en 1a supernova befinder sig og dens tilsyneladende lysstyrke, kan man beregn afstanden. Type 1a supernovaer kan bruges til at bestemme afstande på mellem 1M og 100 M parsec, hvor en parsec er ca. 3 lysår.

En fjerde metode er rødforskydning, der bygger på at jo fjernere en galakse er, jo hurtigere bevæger den sig væk og dermed jo rødere er det lys vi får fra den. Lysets forskydning mod rødt viser dermed noget om afstanden.


Svar #2
30. august 2014 af Ellapigen (Slettet)

tusind tak for svaret :) kunne du muligvis hjælpe mig med denne vedhæftede fil? Synes nemlig også de er lidt svære :)

Vedhæftet fil:fysik hjælp.docx

Brugbart svar (0)

Svar #3
30. august 2014 af Soeffi

Svar 1) Afstandskvadratloven siger at lysstyrken aftager med afstanden i anden. Når afstandskvadratloven ikke kan bruges, kan det være fordi man ikke kender den absoutte lysstyrke af en stjerne.

Geometriske metoder kan f.eks. være parellaksen, hvor man måler, hvor meget den tilsyneladende afstand mellem to stjerner ændres med ca et halvt års mellemrum. Man kender størrelsen af jordens bane og kan ved hjælp af målte vinkler og kendte afstande regne den ukendte afstand ud ved hjælp af simpel geometri.

Svar 2) Det der menes er nok at lyset fra en stjerne dels vækkes af afstanden, dels af støv i rummet og jordens atmosfære. Dette tab på grund af lysets møde med stof skal der korrigeres for inden man beregner den tilsyneladende lysstyrke.


Brugbart svar (0)

Svar #4
19. august 2015 af Soeffi

Opgavetekst.


Skriv et svar til: Hjælp mig

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.