Matematik

Monotoniforhodl

30. august 2014 af mira4100 (Slettet) - Niveau: A-niveau

hvordan finder jeg monotoniforhodl for denne funktion f(x)=ln(x)+\frac{20}{x}

jeg har prøvet at tegne den i nspire og undersøge grafen, men jeg får ikek noget entydig svar


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. august 2014 af peter lind

Find f'(x) og undersøg hvornår  f'(x) er positiv, negativ eller 0. Hvis f'(x) > 0 er funktionen voksende, hvis den er negativ er funktionen aftagende


Brugbart svar (0)

Svar #2
30. august 2014 af OnceUponATime

Kunne du uddybe, hvor det er, at det går galt?
Jeg kunne sagtens tegne den på Ti-nspire.

Du kan desuden differentiere den på Ti-nspire.

Og når du har differentieret den på Ti-nspire, kan du vha. af lommeregnerens solvefunktion løse f'(x)=0

Og du kan derefter undersøge grafens forløb ved at bestemme fortegnet for x i intervallerne mellem nul-værdierne.

Eller jeg var i hvertfald i stand til det... Jeg er ikke rigtigt med på, hvor det ikke fungerer? Er det ved at tegne grafen, eller ved at differentiere den, eller ved at undersøge dens forløb?

Men jeg er selvfølgelig med på, at den ser meget underlig ud. Ihvertfald når den er differentieret :)


Svar #3
30. august 2014 af mira4100 (Slettet)

Jeg prøver at undersøge grafen, for at finde ektrema enten minimum eller maksimum men jeg kan ikke sætte hverken nedre leller øvre grænse derfor får jeg forksellig svar 

jeg har differentieret til f(x)'=\frac{1}{x}-\frac{20}{x^2} 

jeg prøver igen og vender tilbage


Svar #4
30. august 2014 af mira4100 (Slettet)

Jeg har lavet undersøgt nu og fundet fortegn for x i intervallerne før og efter x=0, og den er minus før og plus efter.. altså for f' (x). Så x=0 er vendetangent eller hvad? Lokal minimum? global? 

Når man skla finde monotoni forhold er det så den differentierde man undersøger?


Svar #5
30. august 2014 af mira4100 (Slettet)

Jeg forstår slet ikke graferne, hverken den differentierede eler oprindelige


Brugbart svar (0)

Svar #6
30. august 2014 af peter lind

ln(x) er kun defineret for x > 0

Løs ligningen f'(x) = 0. (dit resultat for f'(x) er korrekt.)

Da f'(x) er en kontinuert funktion for x>0 kan den kun skifte fortegn i nulpunketer, så ved at udregner en funktionsværdi  på hver side af nulpunktet, kan du se hvornår f'(x) er henholdsvis positiv og negativ


Svar #7
30. august 2014 af mira4100 (Slettet)

Jeg har løst f'(x)=0, det gav 20

jeg har fået det at funktionen er voksende i \left [ 20 \right\infty [og aftagende i \left ] -\infty \right20 ]


Brugbart svar (0)

Svar #8
30. august 2014 af Andersen11 (Slettet)

#7

Som nævnt tifligere er funktionen f(x) = ln(x) = 20/x kun defineret for x > 0 .


Svar #9
30. august 2014 af mira4100 (Slettet)

Ja, men jeg siger jo heller ikek at den er under x-aksen... har du tegnet grafen? Du kan se hvor den er aftagende og voksende


Brugbart svar (0)

Svar #10
30. august 2014 af Andersen11 (Slettet)

#9

Det ser ud til i #7, at du skriver, at funktionen er aftagende i ]-∞;20] , og her påpeger jeg, at funktionen kun er defineret for x > 0 . Funktionen er aftagende i ]0 ; 20[ og voksende i ]20 ; ∞[ .


Skriv et svar til: Monotoniforhodl

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.