Fysik

Elektricitet og temperaturafhængighed

31. august 2014 af ShadH - Niveau: B-niveau

Jeg sidder med en aflevering hvor en af spørgsmålene lyder på:

"Hvis vi udregner ((R/R20-1)/alpha20)+20+273 får vi udregnet den absolutte temperatur T. Kan du forklare dette ud fra formlen s. 151 i Orbit 1? (Formlen: R=R0 * (1*alpha0 + t)). Nu er det selvfølgeligt en stor og usikker antagelse at temperaturen når at aftage til 20 grader – det ved vi faktisk ikke.

Vi har knap nok snakket om temperaturafhængighed eller resitivitet, så jeg er fuldstænding lost. 

En anden del går ud på:

En kendt sætning fra astronomien siger at den udsendte effekt fra et legeme det gløder er givet ved P = alphaT4

Udregn en ny søjle med T og undersøg om P er proportional med T4. Gælder det så at jeg skal finde alpha som min hældning? Og hvad er T4? Det er helt nyt for mig.

 Nu er effekten 0 når U = I = 0 altså når pæren er ”kold” = 20 grader Celsius = 293 K så der er nok større chance for at P er proportional med T4 – 2934. Lav derfor en ny søjle med T4 – 2934 og undersøg om P er proportional med T4 – 2934. Hvorfor skal der være en større chance for at P er proportional, hvis temperaturen er 20 grader celsius? Måske kommer det tilbage til at jeg bare ikke forstår hvad T4 er


Brugbart svar (0)

Svar #1
31. august 2014 af peter lind

Du skal altså ikke regne med at alle her inde har orbit, så du kan ikke bare henvise til den.

Generelt for elektriske modstande gælder R = R20(1+αΔt) hvor Δt er temperaturforskellen mellem modstandens temperatur og de 20º

α*T4 T er temperaturen målt i º Kelvin. Det er korrekt at du skal finde hældningen

Det sidste ved jeg ikke nok om det fysiske system til at kunne svare på det.


Brugbart svar (0)

Svar #2
31. august 2014 af hesch (Slettet)

Første del:

Rt = R0 * ( 1 + α0 * ( t - t0 ) ) = R0 * ( 1 + α0 * Δt )      =>

Δt = ( Rt / R0 - 1 ) / α0

t = t0 + Δt

-----------------------------------------

Anden del:

T4 = ( den absolutte temperatur )4

Så stråleeffekten fra glødetråden er proportional med trådens ( absolutte temperatur )4

Ikke med T4 - 2934.


Skriv et svar til: Elektricitet og temperaturafhængighed

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.