Dansk

Jeg skal skrive en tale, men om hvad??

31. august 2014 af GymC (Slettet) - Niveau: A-niveau
Skal skrive en tale i dansk, hvor jeg vist skal komme med en påstand og argumentere for den, emnet vælger vi selv. Talen skal være maks 3 min. Jeg er virkelig på bar bund, og den skal være skrevet til imorgen:( har brug for en masse idéer!!!!

Brugbart svar (0)

Svar #1
31. august 2014 af Mat4123 (Slettet)

Hvilket emne har du valgt? :)


Brugbart svar (0)

Svar #2
31. august 2014 af ChemistryIsKey

Hvad med noget, der interesserer dig? Har du bestemte holdninger for nogle bestemte mærkesager? Eller er der et fag i skolen du fortrækker/hader - og hvorfor (Argumentér).

Der er uendeligt mange emner at vælge mellem, men den bedste tale bliver den, hvor dit emnevalg afspejler sig i en naturlig interesse fra din side - så vælg noget du enten har stærke følelser/holdninger til, eller noget du bare synes er spændende, og så kan du undersøge emnet på nettet, og derved finde dine påstande.

Når nu det også er dansk du skriver i, skal du huske at proppe din tale med retoriske virkemidler (hvilket i sikker har lært/fået papirer om) - f.eks. appelformerne, belæg - påstand - hjemmel, argumenttyperne, alliteration osv. (Der er MANGE muligheder, og kun din fantasi sætter grænsen! :) ).


Svar #3
31. august 2014 af GymC (Slettet)

Det er jo det jeg spørger efter, jeg har intet valgt.. Jeg er virkelig på bar bund jo

Svar #4
31. august 2014 af GymC (Slettet)

Det er netop det der er problemet lige nu, jeg har ingen fantasi, det lyder forfærdeligt. Men jeg har haft flere dage til det her og jeg har bare udskudt det hele tiden og nu er der ikke mere tid at udskyde i:/

Brugbart svar (0)

Svar #5
31. august 2014 af ChemistryIsKey

Hmm okay.

Altid oplagte emner er jo globale problemer (drivhuseffekt, verdensfred/krig, sult, sygdomme...), politiske standpunkter (SU for dit vedkommende, som studerende, er jo oplagt), men også emner helt nede på jorden kan gå. Du kan f.eks. skrive om din holdning til gymnasiet/HF, eller hvor du nu går, eller noget helt fjerde! Det er jo netop dig, som skal tage stilling til et bestemt emne, og argumentere for din holdning, så det skal være noget, som interesserer dig! Ellers bliver det en kliché-tale, som har et demotiverende og ligegyldigt udtryk - og det skal du undgå! Så find noget du vil kunne tale om i flere timer, og kog det så ned til de allermest interessante hovedpunkter og -argumenter! :)


Brugbart svar (0)

Svar #6
31. august 2014 af Mat4123 (Slettet)

#3

Lød ikke helt sådan. Troede du mente idéer at skrive om, til dit valgte emne.


Skriv et svar til: Jeg skal skrive en tale, men om hvad??

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.