Virksomhedsøkonomi (VØ el. EØ)

Eksamensopgave, værdiansættelse af varelager

02. september 2014 af fogb96 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej

Jeg sidder og laver en eksamensopgave som aflevering. Jeg har stødt på dette spørgsmål, som jeg ikke helt forstår - mest fordi jeg ikke ved hvad værdiansættelse er. Sidder der en herinde, som har lyst til evt. at omformuler spørgsmålet?

Vurder, om Sunlock A/S må ændre metode for værdiansættelse af varelageret.


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. september 2014 af Stats

Der findes fire forskellige metoder, som man lære om på HHX.

1) FIFO - First In First Out.
    Denne metode går kort sagt ud på: Hvis man køber d. 1/1, 20 stk af vare x, til 2 kr stykket, sælger de         18. (2 stk tilbage). Bestiller igen d. 1/2, 30 stk, af vare x, til 3 kr. stykket og sælger 24 stk (6 stk + 2           stk = 8 stk).     Så er deres værdiansættelse af deres varebeholdning 3 kr · 8 stk.

2) Faktisk kostpris - Hvad det faktisk kostede...
    Man køber 10 stk af vare x, til 3 kr stykker. En måned efter køber man 5 stykker hjem af vare x, til 2 kr.       stykker. De har så 3kr ·10stk + 2kr · 5stk = 40kr.... Værdiansættelsen er så 40 kr.

3. Gennemsnitlig kostpris - Gennemsnittet.
    Du køber 100stk af vare x, til 2 kr, du sælger 50 stk. og næste dag yderligere 100 stk bliver købt hjem,       men nu til 3 kr stykket.
    ((100*2)+(100*3))/150 = 2,5.... Du har 150stk dvs 2,5*150 = 375

4) Nettorealiseringsværdi - Hvad varen koster i dag.
    Du køber 400stk af x hjem til 2 kr. Der bliver solgt 300 stk. Næste dag køber du 100 stk mere hjem, men     nu til en pris af 4 kr stykket... Nu kommer dagen hvor du skal værdiansætte... Du har nu fundet ud af at       dine vare, faktisk kun koster 1 kr stykket den pågældende dag. dvs, at din varelager beholdning er               200stk · 1kr = 200 kr værd..

Hvis du anvender en ny værdiansættelsesmetode så skal det stå i din årsrapport... Hvis man ændre værdiansættelsesmetoden, så er det fordi at, dette giver et mere retvisende billed af virksomheden

- - -

Mvh Dennis Svensson


Skriv et svar til: Eksamensopgave, værdiansættelse af varelager

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.